Senaste nytt

Bästa Business Class to New York

sleeper service

För att Du inte ska bli besviken - jag fick lära mig den "hårda" vägen att "sleeper service" inte bara innebär en möjlighet att äta medioker middagsbuffé i loungen, om man vill sova så mycket som möjligt ombord - utan det innebär också att det i princip inte serveras något utöver förstärkt snacks ombord. Eftersom det är lite otydligt på BA:s hemsida så fick jag intrycket att det var samma koncept som SAS hade en gång i tiden, dvs att det var full servering som vanligt, men om Du hellre vill äta middag innan flygningen så fanns den möjligheten.

Nu vet jag bättre och väljer bolag som inte reducerar servicen.

SAS business mellan ARN-EWR är ialla fall inget extraordinärt. Bra som alternativ till att lida i monkey-class, och bra om man slipper betala själv eller kan använda bonuspoäng, men absolut ingen upplevelse värd att betala för och bjuda.

Har man aldrig rest i business i long-haul är ju SAS C en jättebra upplevelse. Jämför man sedan med många andra bolag så finns det ju bättre, det är ju klart. Jag skulle ju helt klart satsa på BA, AA eller LX nu. BA och AA kan man ju få jättebra deal; 15-16.000kr t&r i Business. Vill man maximera så tar man BA ena vägen och AA andra vägen så kan man ju passa på att jämföra lite också. LX vill jag minnas har bra priser nu också, men det kanske bara är deras A som det finns väldigt "billiga" resor på till USA.

Mitt tips till dig är: gå in på AA.com och kolla dina datum där. Den har lite bättre översyn anser jag än BA. BA blir mycket fram o tillbaka för att se priserna medan AA uppdaterar priset i realtid medan du väljer en flight. Eller så kör du matrix.itasoftware.com.

För att Du inte ska bli besviken - jag fick lära mig den "hårda" vägen att "sleeper service" inte bara innebär en möjlighet att äta medioker middagsbuffé i loungen, om man vill sova så mycket som möjligt ombord - utan det innebär också att det i princip inte serveras något utöver förstärkt snacks ombord. Eftersom det är lite otydligt på BA:s hemsida så fick jag intrycket att det var samma koncept som SAS hade en gång i tiden, dvs att det var full servering som vanligt, men om Du hellre vill äta middag innan flygningen så fanns den möjligheten.

Nu vet jag bättre och väljer bolag som inte reducerar servicen.

Your loss. BA har kört sleeper service sedan många år tillbaka och det är inget tal om reducerad service. Snarare ett önskemål från de som regelbundet flyger mellan NY och London. Varför inte acceptera sitt misstag och sluta gnälla?

Your loss. BA har kört sleeper service sedan många år tillbaka och det är inget tal om reducerad service. Snarare ett önskemål från de som regelbundet flyger mellan NY och London. Varför inte acceptera sitt misstag och sluta gnälla?

Haha...jag förvånas över att mild kritik mot BA ska vara så "himla" känsligt här på BC...

Ingen gnäller och ingen har begått något misstag:).

Att BA har kört "sleeper service" i flera år spelar väl ingen roll när man varje dag transporterar tusentals människor som flyger med BA för första gången och nog är det frågan om reducerad service om man vid flygning österut inte ens kan servera middag etc till de som önskar och dessutom reducerar "Club Kitchen"!?

Ett förslag till BA är att ta hand om sina frekventa resenärer som prioriterar sömn under long-haul-flygning och avdela en del av kabinen som kan ha dämpad belysning huvuddelen av tiden - förslagsvis så långt bak som möjligt så att de inte blir störda;).

Har testat både BA001 till NYC och "sleeper service" hem på en 747a.
Håller med övriga om BA001, har man möjlighet välj den flighten. Väldigt skönt med en sleeper service på vägen hem, då flygtiden från JFK till London är speciellt lång, skönt at kunna försöka sova en stund.

Haha...jag förvånas över att mild kritik mot BA ska vara så "himla" känsligt här på BC...

Ingen gnäller och ingen har begått något misstag:).

Att BA har kört "sleeper service" i flera år spelar väl ingen roll när man varje dag transporterar tusentals människor som flyger med BA för första gången och nog är det frågan om reducerad service om man vid flygning österut inte ens kan servera middag etc till de som önskar och dessutom reducerar "Club Kitchen"!?

Ett förslag till BA är att ta hand om sina frekventa resenärer som prioriterar sömn under long-haul-flygning och avdela en del av kabinen som kan ha dämpad belysning huvuddelen av tiden - förslagsvis så långt bak som möjligt så att de inte blir störda;).

Kritik är bra, men den bör vara befogad och gärna konstruktiv.

Har testat både BA001 till NYC och "sleeper service" hem på en 747a.
Håller med övriga om BA001, har man möjlighet välj den flighten. Väldigt skönt med en sleeper service på vägen hem, då flygtiden från JFK till London inte är speciellt lång, skönt at kunna försöka sova en stund.

Fixed that for you ;)

För att återvända till ämnet:
Som tidigare talare skrivit finns det gott om alternativ till NYC i business.

För och nackdelar:
SAS - Direkt, tummen upp. Men ofta 30-70% dyrare än BA/LH/LX. Sluttande stolar, gammal kabin. Beklämmande lounger.
LH/LX - Bra pris vid rea, vissa plan har ny fräsch kabin med fully flat. Dock lite fel håll med bytet för att flyga västerut, lounger OK.
BA - Bra pris vid rea som ju är bekräftat. Garanterad Fully Flat Business, bra lounger med äkta bubbel, 001 till JFK som häftigt alternativ, rätt håll vid bytet, upper deck, suverän premium terminal på JFK, grymma lounger på Heathrow, nästan BA Silver på en resa. JFK går snabbare och är enklare att ta sig till Manhattan från än sunket EWR. Taxi alltid 30USD extra p.g.a State Border crossing.

Som andra föreslagit skulle jag också köra ARN-LCY-JFK utåt för den speciella känslan att flyga nästan privat, samt att du är inne i USA på 5 minuter efter landning.
Hemåt 747 med upper deck, trevligt byte på LHR T5 med bra frulle och dusch, sedan dränka sorgen att resan börjar ta slut med Pommery i Club Europe.

Ha lite is i magen, det brukar komma en REA i okt/nov som gäller efter jul, du kommer ju att åka i feb, då räknas det som låg säsong till USA. Nu i somras som räknas som hög säsong till USA så fanns det priser för runt 13k till NYC.Hittade själv en biljett med AF/KLM för 13.046:- till NYC. SAS har aldrig REA på C-biljetter, men om du är en spelare så boka en billig biljett och gör en OT på den, så kan ni komma till USA för runt 10k. http://www.businessclass.se/sas-group-eurobonus/211-uppgradering-med-optiontown.html

Toppen