Senaste nytt

Bästa (billigaste) sättet att överföra och ta ut EUR i ATM?

N26 löser ju detta år dig. Deras konto är tyska EUR konto. Är du skriven i Sverige kan du göra 3 gratis EUR uttag per månad även med gratis kontot. SEPA överföring från ditt svenska valuta konto till N26 ska vara gratis och närmare omedelbar.

• Gilla
Reactions: hco
Summering: Blev Wise till slut då jag inser att överföra till och betala med kort i EUR är det centrala. Begränsningen i cashuttagen är ett mindre problem.

Hänger på den här tråden då den passar min fråga bäst:

Jag vill ha ett valutakonto - med betalkort - i Euro där pengarna kommer att sättas in i Euro från utlandet, så IBAN eller motsvarande behövs.

Jag vill kunna betala med kortet/ta ut i ATM för att betala cash i Euroland utan att det någonstans växlas över till SEK först och sen tillbaka till Euro

När jag tittat på Revolut hittar jag inte info om exakt hur det funkar och har inte heller hittat svar här på forumet.

Vilka kort/appar finns som kan erbjuda detta? När jag tittat på mitt PayPal ser det ut som om allt växlas till SEK, och det vill jag inte - vill ha Euro in på kortet/kontot, Euro ut utan växlingar emellan.

Vilka tycker ni är fördelarna och nackdelarna med de olika korten/kontona? (Har sett en del info här på forumet men flera svar börjar få några år på nacken och villkoren ändras hela tiden.)

Har i dag Northmill betalkort för att ta ut cash - problemet är att många bankomater tar ut så höga avgifter - någon som vet hur det är med de här korten?

Tacksam för alla tips!

Jag vill ha ett valutakonto - med betalkort - i Euro där pengarna kommer att sättas in i Euro från utlandet, så IBAN eller motsvarande behövs.

Jag vill kunna betala med kortet/ta ut i ATM för att betala cash i Euroland utan att det någonstans växlas över till SEK först och sen tillbaka till Euro

När jag tittat på Revolut hittar jag inte info om exakt hur det funkar och har inte heller hittat svar här på forumet.
Wise, N26, Revolut.

Tack @hco!
Förstår att N26 hör hemma i Tyskland och Wise o Revolut i UK, har jag fattat det rätt? Tycker du att det är någon fördel med något av korten med tanke på detta? Inte minst då svensk insättningsgaranti inte lär gälla...
Det är visserligen inga jättepengar jag ska ha där men ju mindre krångel om det händer något, desto bättre.

Edit: Försöker öppna konto i N26 men får besked om att de inte finns i Sverige! (currently not available in your region)???

Last edited:
Tack @hco!
Förstår att N26 hör hemma i Tyskland och Wise o Revolut i UK, har jag fattat det rätt? Tycker du att det är någon fördel med något av korten med tanke på detta? Inte minst då svensk insättningsgaranti inte lär gälla...
Det är visserligen inga jättepengar jag ska ha där men ju mindre krångel om det händer något, desto bättre.

Edit: Försöker öppna konto i N26 men får besked om att de inte finns i Sverige! (currently not available in your region)???
Insättningsgarantin är samma över hela EU, 100 000 EUR per bank.

Det var det jag menade, bättre att köra något EU-baserat - och hur är det med Wise, hör de hemma i UK eller har de "filial" inom EU efter Brexit?

Jag kör alla tre. Några frågor ät redan besvarade! =)

Wise företaget är UK, ja. Men EUR-konto hos Wise är hos en belgisk bank. Så belgiskt IBAN alltså.

Skumt re N26. Men det var länge sen jag öppnade hos dom så något kan ändrats.

Jag skulle inte ha "mycket" pengar hos någon av de ovan nämnda. Men personligen är min tillit i ordningen (fallande): Wise, N26, Revolut.

Alla har sina styrkor och svagheter. Och är komplementära. Dock använder jag N26 väldigt lite just nu. Skulle klara mig bra med Wise och Revo.

Toppen