Senaste nytt

Bästa (billigaste) sättet att överföra och ta ut EUR i ATM?

xz0781

Medlem
Har ett EUR-konto i svensk bank. Med detta konto kan jag betala räkningar i EUR dvs. inte ta ut EUR vare sig i automat eller på kontor. Jag kan dock överföra EUR till annat konto. Vilken aktör skulle vara den bästa (billigaste) mottagaren för en sådan överföring om syftet är att kunna ta ut EUR i ATM? Det verkar ju finnas en hel del spelare med uttagsmöjlighet (t.ex. Wise) på marknaden. Deras begränsning på SEK 2000/månad känns ju lite klen även om man kan ta ut mer mot 1,75% avgift.
 

ekf

Medlem
Har ett EUR-konto i svensk bank. Med detta konto kan jag betala räkningar i EUR dvs. inte ta ut EUR vare sig i automat eller på kontor. Jag kan dock överföra EUR till annat konto. Vilken aktör skulle vara den bästa (billigaste) mottagaren för en sådan överföring om syftet är att kunna ta ut EUR i ATM? Det verkar ju finnas en hel del spelare med uttagsmöjlighet (t.ex. Wise) på marknaden. Deras begränsning på SEK 2000/månad känns ju lite klen även om man kan ta ut mer mot 1,75% avgift.
Revolut finns ju, även om deras gränser är lite låga för dig kanske? Själv vill jag befatta mig så lite som möjligt med kontanter, så det räcker mer än väl för mig.
 

apknug

Medlem
Har ett EUR-konto i svensk bank. Med detta konto kan jag betala räkningar i EUR dvs. inte ta ut EUR vare sig i automat eller på kontor. Jag kan dock överföra EUR till annat konto. Vilken aktör skulle vara den bästa (billigaste) mottagaren för en sådan överföring om syftet är att kunna ta ut EUR i ATM? Det verkar ju finnas en hel del spelare med uttagsmöjlighet (t.ex. Wise) på marknaden. Deras begränsning på SEK 2000/månad känns ju lite klen även om man kan ta ut mer mot 1,75% avgift.
Vill / Ska du ta ut EUR i Sverige eller Euroland?

Skickat från min Lenovo TB-X606F via Tapatalk
 

pep

Medlem
Utilgiveligt! Hvordan kan du have en konto som du ikke kan faa penge fra (i samme valuta) ???? Totalt uaceptabelt...
 

SK989

Medlem
Det f
Har ett EUR-konto i svensk bank. Med detta konto kan jag betala räkningar i EUR dvs. inte ta ut EUR vare sig i automat eller på kontor. Jag kan dock överföra EUR till annat konto. Vilken aktör skulle vara den bästa (billigaste) mottagaren för en sådan överföring om syftet är att kunna ta ut EUR i ATM? Det verkar ju finnas en hel del spelare med uttagsmöjlighet (t.ex. Wise) på marknaden. Deras begränsning på SEK 2000/månad känns ju lite klen även om man kan ta ut mer mot 1,75% avgift.
Det finns ju massa vanliga bankomater i Sverige som man kan ta ut euro i, kan du inte använda någon av dem? https://www.bankomat.se/valuta/
 

xz0781

Medlem
Det f

Det finns ju massa vanliga bankomater i Sverige som man kan ta ut euro i, kan du inte använda någon av dem? https://www.bankomat.se/valuta/
Det var inte frågan. Jag vill ju kunna ta ut "mina" EUR från "mitt" Eurokonto utan att gå via andra valutor.

Vill / Ska du ta ut EUR i Sverige eller Euroland?

Skickat från min Lenovo TB-X606F via Tapatalk
I Euroland.

Utilgiveligt! Hvordan kan du have en konto som du ikke kan faa penge fra (i samme valuta) ???? Totalt uaceptabelt...
Ja visst är det dåligt men kontot har andra fördelar, inga avgifter vare sig för kontot eller vid betalningar, överföringar och autogiro (SEPA). Samma tjänst i en lokal bank i landet (Spanien) medför vanligtvis en massa xtra kostnader.
 
Ja visst är det dåligt men kontot har andra fördelar, inga avgifter vare sig för kontot eller vid betalningar, överföringar och autogiro (SEPA). Samma tjänst i en lokal bank i landet (Spanien) medför vanligtvis en massa xtra kostnader.

Vilken bank är det? Det jag har sett av valutakonton hos svenska banker är att de har årsavgifer på 500-1000kr.

Revolut och Vivid erbjuder valutakonton med direkta uttag i ATM. Beloppsgränsen beror på vilket paket du har. Om du ändå växlar från SEK så kan Lunar vara ett alternativ. Du behöver hålla koll på villkoren, de ändras i bland.

En fördel med lokalt spanskt bankkonto kan vara att du kanske kan använda vissa bankomater i spanien utan avgifter. Det blir allt svårare att undvika uttagsavgifter med Revolut
 
Utilgiveligt! Hvordan kan du have en konto som du ikke kan faa penge fra (i samme valuta) ???? Totalt uaceptabelt...

Som jag uppfattar det så är det ett valutakonto i svensk bank. Om du har ett valutakonto, säg JPY, i en dansk bank tvivlar jag på att du kan ta ut JPY-sedlar i _Danmark_ utan att åka på dubbelväxling och avgifter.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen