Senaste nytt

Bäst värde för poängen i Flying Blue

Jag har ca 80 000 FB-poäng och min sambo ca 22 000 FB-poäng.

Vi kommer inte att göra någon ”long-haul”-resa med KLM och därmed inte kunna göra någon uppgradering för poäng.

Low-economy till exempelvis NYC belastas med skatter och bränsletillägg som kostar mer än en köpt biljett i samma klass... (detta har diskuterats i en annan tråd).

Att flyga economy inom Europa är ett alternativ, eftersom man då slipper bränsletillägget.

Finns det fler möjligheter eller förslag till vad som ger bäst ”valuta” för poängen?

(Jag har noterat att Promoawards belastas med högre skatter och avgifter än classic awards...)

Last edited:
Jag rekommenderar definitivt att Ni tar ToR i Business med Promoawards till Dubai med KLM alt AF.

Jag har gjort samma tur med promo awards flera gånger och tror det blir en optimal använding.

EDIT: Return Promo till DXB fr Europa 1/2/3 kostar 40 000FB/st i Business

Last edited:
Jag rekommenderar definitivt att Ni tar ToR i Business med Promoawards till Dubai med KLM alt AF.

Jag har gjort samma tur med promo awards flera gånger och tror det blir en optimal använding.

EDIT: Return Promo till DXB fr Europa 1/2/3 kostar 40 000FB/st i Business

Så har jag också tänkt, men under knappt två års tid så har det aldrig funnits platser på datum som passar...

Nya destinationer och platser släpps ju ungefär var 2 eller 3e månad med 2-3 månaders availability framåt.

Jag har alltid hittat väldigt gott om platser när jag bokat men då "hängt på låset" vid brytpunktsdatum. Så nu den sista oktober kommer du säkert kunna boka flera destinationer med avresa fram till november/december...

Jag loggade in för en snabb koll på FB och hittade en hel del, tex 2 platser enl följande, men då ska vi tänka på att vi är nära inpå avresedatumet och att promo awarden har legat öppen i ett par månader:

Departing flightSunday 21 October 2012 13:35 | Paris, Charles de Gaulle (CDG) - France 22:10 | Dubai, Dubai (DXB) Class:
Affaires

Returning flightTuesday 30 October 2012 01:45 | Dubai, Dubai (DXB) - United Arab Emirates 06:05 | Paris, Charles de Gaulle (CDG) - France AF3831 Class:
Affaires Flight
Passengers :
2 Adults

Vad ska jag göra med 80.000 Flying Blue miles?

En gammal fråga...

Jag har strax under 80 000 FB-poäng och jag kommer troligen inte inom rimlig tid köpa en longhaul-economy-biljett som är uppgraderingsbar.

Är det då läge att åka economy-awards intra-europa alternativt intra-USA?

Jag vet att Promoawards i C till DXB är bra värde, men det finns sällan några lämpliga biljetter.

domestic i USA är ju alltid schysst på så sätt att det inte är några bränsletillägg, så en FB-award inom USA kostar ju typ X miles plus 15-30kr.

Toppen