Aningen OT, men bokad under 10k-kampanjen så ändå relevant, jag hoppas trots denna manöver att jag får mina 10k poäng, men under nuvarande resa i den fantastiska Kanadensiska provinsen Québec (med inspel i Ontario) så såg vi på väderleksraporten att Quebec City (nästa ort på resan) skulle få mellan 15 och 30 cm snö under 36 timmar. Vana med snö finns när man bor i Norrland, men problemet var att bilen som hämtades på Pearson Int'l (YYZ) var utrustad med sommardäck. Förutseende som man är ville man så klart åtgärda detta, vilket påkallade en sväng in på ett AVIS-kontor i Ottawa, men de hade inga med vinterdäck och det var inget lagkrav i Ontario varpå föreståndaren föreslog att vi skulle åka in i Montréal och kolla eftersom Québec har lagkrav på vinterdäck mellan vissa datum. Tilläggas skall att jag först ringde AVIS på Pearson som sökte hela Ottawa med omnejd och hela Montréal med omnejd utan att hitta en bil med vinterdäck.
I Montréal var de även där föga intresserade att hjälpa till, de menade på att bilen skulle återlämnas i Toronto så vi skulle ändå få en med sommardäck om vi hävde kontraktet och bokade en ny (så klart till extra kostnad). Vidare i ihållande regn och nollgradigt mot Quebec City där vägen höll sig OK fram till ca 8 mil innan Quebec City där det riktiga vinterväglaget tilltog... och blev värre. In på första bästa AVIS-kontor i Quebec City, men med samma svar; "det är inte krav så vi kör inte med vinterdäck nu", sa föreståndaren med fullt pågående snöstorm och snömodd på 15cm utanför fönstret.
Relativt uppgivna och ganska säkra på att vi skulle behöva utnyttja bergningsservicen inom en överskådlig framtid gjorde vi ett sista försök på ett mindre AVIS-kontor längre in i staden, där de sa att självklart kan vi inte köra utan vinterdäck, det är ju farligt! De ringde runt och lyckades uppbringa en bil med vinterdäck på ett annat kontor som vi får ha nu under vistelsen här, vi får växla tillbaka till ordinarie bil när vi åker söderut igen, men det känns ändå som en bra lösning för att kunna ta sig runt och se saker i Quebec City som var ursprungsplanen. Stor guldstjärna till den lilla macken med AVIS-kontoret som löste problemet åt oss, men stora risbusken till AVIS i helhet för deras likgiltighet inför kundernas säkerhet!
Det intressanta blir om man får de 10k poäng som skall komma med bokingen eller om det blir bekymmer, jag förväntar mig att få bråka för att få ut dem....
Nedan lite bilder av de väglag AVIS förväntade oss köra i utan vinterdäck...
Bonne nuit från Quebec City för denna gång