Senaste nytt

Avis kampanj 10.000 poäng till Eurobonus. Boka 2-15 januari 2018

Meazza

Medlem
Hos exempelvis BC-favoriten Klarabergsviadukten i Stockholm så bör man alltså kunna räkna med uppgraderingar i vanliga fall men som bekant har den här kampanjen ställt till det.
Fast funderingarna gällde specifikt den garanterade uppgraderingen, Juancarlos hämtade ju bilen på centralstationen.

Enskilda uppgraderingar för medlemmar i Avis President’s Club garanteras på flygplatser och järnvägsstationer i länder med lojalitetsprogram

Från detta friskriver de sig inte, och om de inte kan leverera det som är garanterat oavsett anledning bör det ju kompensera på annat sätt.
Ja, men det skrev jag ju också (passagen om friskrivningen syftade till den allmänna diskussionen om uppgraderingar). Och det är uppenbart att stationen inte har har kapacitet att leverera enligt Avis utfästelser.

Vill man ta det vidare så får man nog göra det med Avis centralt, jag är helt övertygad om att stationen gör och har gjort vad de har kunnat under rådande omständigheter.
 
Med tanke på hur ofta jag får använda självrisken på mina egna bilar, så ser jag ingen som helst anledning att teckna självriskeliminering på hyrbilar i EU.

Fast en stor skillnad med dina egna bilar är ju att du bestämmer själv om en skada behövs åtgärdas eller inte. Avis kan välja att göra det för minsta lilla grej. Orkar inte ta bråket ifall de hävdar att en skada (typ stenskott eller en repa) har uppstått under min hyrperiod. Speciellt om man har bilen stående i stan där folk ska parkera tätt och det är lätt hänt att någon random person orsakar en repa på din hyrbil.

Skulle dock aldrig betala 150 kr om dagen för det hos Avis, men 1 kr om dagen tycker jag det är värt.
 

agehall

Medlem
Fast en stor skillnad med dina egna bilar är ju att du bestämmer själv om en skada behövs åtgärdas eller inte. Avis kan välja att göra det för minsta lilla grej. Orkar inte ta bråket ifall de hävdar att en skada (typ stenskott eller en repa) har uppstått under min hyrperiod. Speciellt om man har bilen stående i stan där folk ska parkera tätt och det är lätt hänt att någon random person orsakar en repa på din hyrbil.

Skulle dock aldrig betala 150 kr om dagen för det hos Avis, men 1 kr om dagen tycker jag det är värt.

Stenskott händer visserligen att man får, men andra problem har jag inte råkat ut för med mina egna bilar. Men det är ju helt klart upp till var och en vad man anser vara värt att försäkra.
 

fcx

Medlem
Med tanke på hur ofta jag får använda självrisken på mina egna bilar, så ser jag ingen som helst anledning att teckna självriskeliminering på hyrbilar i EU.

Jag brukar ställa mig frågan vad konsekvenserna av att inte teckna en försäkring är om olyckan är framme. Om det är att jag får punga ut 10-50k så är det tråkigt men inget som jag långsiktigt lider av. Om det däremot innebär att jag ska betala flera miljoner så kommer det troligen innebära ganska mycket tråkigheter. Pratar man med forskare på området brukar de ha ungefär samma hållning - försäkra det som du inte har råd att ersätta direkt, typ hus och liknande men aldrig en mobiltelefon.

Med ovanstående hållning är det rätt uppenbart att en självriskeliminering i Sverige är rätt meningslös. I USA däremot ska man noga överväga vad som är vad och framförallt är det skitviktigt att där ha extra försäkring mot tredje part så att du inte kan bli stämd på mångmiljonbelopp och åka på att betala själv.

Nja, om min egen bil skulle få lika många skador per dygn som mina hyrbilar tydligen får så skulle den vara en sådan rishög att inte ens en förortspundare skulle försöka stjäla den...

Som jag ser det så är bolagens egna försäkringar främst en tidsbesparande åtgärd; man slipper käbbla med dem efteråt.
 

seat56f

Medlem
Jag trodde jag skulle behöva krångla med min senaste hyra, när jag pga flygändring hämtade ut en dag tidigt (!) och ändå fick det billigare (28kr!). Men det visade sig att AWD-koden för EBG behölls på bokningen och mina 10k EB-poäng dök upp bara några dagar efter återlämning.

3 av 3 som fungerat perfekt so far (men tyvärr bara 2 hyror till bokade).
 
Toppen