Senaste nytt

Avis (Generell diskussion)

Tänker mer på att dom gör reklam för att man slipper gå till en kassabänk när man är Preferred, utan bara kan gå direkt till bilen när man registrerat ankomst i appen.
Njae, snarare att det blir ”smidigare” att gå igenom hela processen då de har hela din profil och slipper den manuella inmatningen. Betalning och uthämtning av nycklar oftast vid disken ändå.

Njae, snarare att det blir ”smidigare” att gå igenom hela processen då de har hela din profil och slipper den manuella inmatningen. Betalning och uthämtning av nycklar oftast vid disken ändå.
Njae, på många större flygplatser låter de Preferred gå direkt till bilarna. Förutsätter att de har dina detaljer korrekt i profilen inklusive kreditkort. Tror det är det som åsyftas i reklamen.

Njae, på många större flygplatser låter de Preferred gå direkt till bilarna. Förutsätter att de har dina detaljer korrekt i profilen inklusive kreditkort. Tror det är det som åsyftas i reklamen.
I stand corrected :), i det här fallet så är det dock ändå betalning på plats vilket innebär kontakt vid disken.

I stand corrected :), i det här fallet så är det dock ändå betalning på plats vilket innebär kontakt vid disken.
Njae, det är inte min erfarenhet. Har de kreditkortsinfon från profilen anges endast att de har ”signature on file” och processar betalningen utan kund, kort, pin eller signatur.

Det är för mig helt ofattbart att man kan ha en så oduglig och usel kundsupport som AVIS har?
Jag hyrde bil i höstas vid utlandsresa och då var det en kampanj med Eurobonuspoäng där jag uppfyllda alla villkor och genomförde hyran helt enligt instruktion med ifyllt EBnummer å allt.
Jag fick in poäng för hyran men det saknades extrapoäng enligt kampanjen vilket jag påpekade först till SAS som sen bad mig kontakta AVIS vilket gjordes i januari.
Dom kontrollerade att villkoren uppfyllts och sa att dom skickat vidare till avdelningen på AVIS för utbetalning av poäng. Det skulle ta upp till tre veckor.
Jag har sedan dess haft upprepad kontakt månadsvis i såväl telefon samt i fyra-fem mail, dyrt och heligt, och gång på gång blivit lovad kampanjpoängen men trots alla löften har det efter mer än ett halvårs upprepad kontakt inte dykt upp några poäng. Mailen svarar dom inte alls på, telefon med 30-60 minuters telefonkö är det man hänvisas till.
Uselt är bara förnamnet!

Har just lyckats avboka en Avis-bokning via SAS. Jag försökte elektroniskt på fyra sätt, men det lyckades inte. Väntade 63min, 39min och 15min på mina försök att ringa 0770-82 00 82. Till slut ringde jag det lokala kontoret som kunde fixa det.

Ursprungligen var problemet att trots att extraförare skulle ingå, så hade de lagt på 51.64 EUR för extraförare. Jag kunde inte ta bort det online, och jag har inte lust att diskutera detta vid upphämtning.

Jag såg bokningen i Mitt Avis Preferred, så den kopplingen hade lyckats. Jag försökte via länken i bekräftelsen, via "Mitt Avis preferred", utan att vara inloggad, och via appen. Inget fungerade. (Kan bero på att jag har ä i mitt efternamn)

Så om man har problem med detta, så är ett tips att ringa till lokala kontoret. Telefonnummer finns i Googl Maps.

En fråga också, jag fick ett mail på svenska om "Snabbare nyckelupphämtning med Self-Service Kiosk".

citat:
Du får åtkomst till denna tjänst genom att slutföra två enkla steg:
1. Hämta den senaste versionen av Avis app.
2. Genomför verifieringen (du behöver ditt körkort för den).

Är det någon som fått detta att fungera?

Fler som fick mail om dataintrång idag?

1726344060217.png

Lite intressant att de även gör reklam för en identitetsövervakningstjänst längre ned i mailet. :rolleyes:

Det där hade man velat veta… inte fått något.
Här är resten av mailet:
Vi skriver för att informera dig om en datasäkerhetsincident som involverar några av dina personuppgifter. Vi tar integriteten och säkerheten för våra kunders information på allvar. Detta brev ger aktuell information om vad som har hänt, vad vi gör, samt information om hur du kan få identitetsövervakning.

Vad hände?

Vi upptäckte den 5 augusti 2024 (Eastern Time) att en obehörig tredje part fick tillgång till en av våra affärsapplikationer. Efter att ha blivit medvetna om incidenten vidtog vi omedelbart åtgärder för att avsluta den obehöriga åtkomsten, inledde en utredning med hjälp av cybersäkerhetsexperter, samt larmade relevanta myndigheter. Baserat på vår undersökning fastställde vi att obehörig åtkomst inträffade mellan den 3 augusti 2024 och den 6 augusti 2024 (Eastern Time).

Vilka personuppgifter var inblandade?

Vi fastställde den 14 augusti 2024 att dina personuppgifter erhölls av obehörig tredje part, vilket inkluderade ditt namn och din Postadress, Telefonnummer, Körkort, och Kreditkortsnummer och/eller utgångsdatum.

Vad vi gör:

Sedan incidenten inträffade har vi arbetat med cybersäkerhetsexperter för att utveckla en plan för att förbättra säkerhetsskyddet för den berörda affärsapplikationen. Dessutom har vi vidtagit åtgärder för att implementera ytterligare säkerhetsåtgärder i våra system, och granskar aktivt vår säkerhetsövervakning och våra kontroller för att förbättra och befästa dessa.

Vad du kan göra:

Det är alltid en bra idé att vara vaksam mot hot om identitetsstöld eller bedrägeri. Du kan göra detta genom att regelbundet granska och övervaka dina kontoutdrag och din kredithistorik för tecken på obehöriga transaktioner eller aktiviteter. Du kan kontakta kreditupplysningsföretagen om du misstänker obehörig aktivitet.

Du kan också registrera dig för den identitetsövervakningstjänst vi erbjuder, vilket är ett kostnadsfritt ettårigt medlemskap i Equifax WebDefend.

Se Bilaga A för information om dessa tjänster och hur du aktiverar ditt medlemskap. Du måste registrera dig senast den 31 december 2024 för att få dessa tjänster

Ytterligare information om hur du skyddar din identitet och dina personuppgifter finns i Bilaga B i detta utskick.

För mer information:

Vi ber om ursäkt för att denna incident har inträffat. Om du har några frågor eller funderingar har ett särskilt callcenter inrättats för att besvara dina frågor om denna incident. Du kan ringa avgiftsfritt på +1 855‑508‑3346, måndag till fredag 10:00‑22:00 BST (med undantag för större helgdagar i USA), eller skicka ett e-postmeddelande till security@avis.com.

Med vänlig hälsning,
Avis
Bilaga A ‑ Leverantörsinstruktioner

Equifax logo

Ange din aktiveringskod:
Sista anmälningsdag: 31 december 2024
Equifax WebDefend™

Viktiga funktioner

• Equifax WebDetect internetskanning varnar dig om din information hittas på webbplatser som används av bedragare
  • Equifax Social Scan söker på webbplatser för sociala medier och rapporterar om bedrägeririsker med information som du delar
Instruktioner för anmälan

Gå till www.equifax.co.uk/webdefend

Klicka på länken ”Registrera dig” för att komma igång

Ange din unika kampanjkod *KOD* och klicka sedan på ”Fortsätt”

Ange dina personuppgifter och klicka sedan på ”Fortsätt”

Om du för närvarande har, eller tidigare har haft en Equifax-tjänst, kommer du inte att kunna registrera dig online.

Internetskanning söker efter ditt identitetsnummer (om du väljer det), upp till 6 bankkontonummer, upp till 12 kredit‑/betalkortsnummer, upp till 6 e-postadresser, 1 körkortsnummer och upp till 6 telefonnummer. Internetskanning genomsöker tusentals internetsajter där konsumenters personliga information misstänks vara köpt och såld, och lägger hela tiden till nya sajter till dem de söker. Internetadresserna för dessa misstänkta internethandelssajter publiceras dock inte och ändras ofta, så det finns ingen garanti för att internetskanning kan hitta och söka på alla möjliga internetsidor där konsumenternas personliga information riskerar att avslöjas.

Equifax ® är ett registrerat varumärke som tillhör Equifax Inc. ®2024 Equifax Inc., Atlanta, Georgia. Med ensamrätt.

Bilaga B ‑ Information om identitetsskydd

Förutom de åtgärder som vi har vidtagit och gjort tillgängliga för att förbättra din datasäkerhet finns det ytterligare åtgärder som du kan vidta för att skydda dina personuppgifter:

Konton och lösenord:

• Ändra dina lösenord regelbundet, särskilt för e-post- och internetbankkonton, och aktivera multifaktorautentisering där det är tillgängligt.
  • Använd unika/komplexa lösenord. Återanvänd inte lösenord för mer än ett konto, inklusive för personliga konton.
Övervaka dina kontoutdrag:

• Granska och övervaka dina kontoutdrag och din kredithistorik regelbundet för tecken på obehöriga transaktioner eller aktiviteter.
  • Rapportera omedelbart all obehörig aktivitet på dina kredit- eller bankkonton till dina kredit- eller bankleverantörer.
ID-dokumentation:

• För identitetshandlingsinformation som utfärdats av myndigheter, kontakta den myndighet som utfärdat identitetshandlingen för information om vilka åtgärder du bör vidta.
Bedrägeri och nätfiske:

• Var uppmärksam på ”nätfiske”-e-postmeddelanden från personer som agerar som om de känner dig och begär känslig information via e-post, t.ex. lösenord, myndighets- eller nationella ID-nummer eller bankkontoinformation.
  • Om du tror att du drabbats av identitetsbedrägeri, anmäla detta till den lokala polisen. Det är också tillrådligt att be om en polisanmälan eller referensnummer för användning när du kontaktar ditt finansinstitut för att berätta vad som hände.

Toppen