Tack vare (på grund av?) BC så äger jag nu bland annat ett antal poäng hos LifeMiles och börjar fundera på att faktiskt spendera några av dem, gärna med en bokning innan den försämrade awardcharten börjar gälla om några dagar.
Jag har nu en fundering kring vad som är möjligt och ej, samt hur man ska gå tillväga för att göra en bokning som onlinesystemet inte vill gå med på (men som jag tycker borde funka...), om det nu går.
Jag skulle vilja åka från Hong Kong till Beijing i First med Thai, dvs HKG-BKK-PEK
Vad jag förstår så ligger BKK i en annan zon än HKG och PEK, men detta verkar ändå vara en godkänd routing för en North Asia-North Asia award då jag kan få fram denna biljett i Business Class (för 27.5k miles, vilket är korrekt pris för First inom North Asia-zonen).
Söker jag efter biljetter i First så säger systemet dock bara "Sold Out". Om jag istället söker på HKG-BKK och BKK-PEK separat i First så hittar jag biljetter där, så award-tillgänglighet borde finnas. Ett problem är dock att jag inte kan hitta flighter på samma dag där HKG-BKK kommer fram före BKK-PEK avgår. Kan dock hitta:
Dag 1: HKG-BKK 12.45-14.25
Dag 2: BKK-PEK 10.10-15.50
Alltså mindre än 24h i Bangkok. Borde inte detta vara OK?
Om det är OK, finns det något sätt att få onlinesystemet att boka det, eller måste jag ringa deras callcenter? Isf, hur svårt är det att prata med dem och förklara vad man vill?
(Går inte detta, så får jag väl köra C, antingen på denna rutt eller med EVA Air via TPE, men hade varit kul att testa First)