Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Jag är ledsen om det redan har tagits upp i tråden. Har inte läst igenom hela.
Har ett par nybörjarfrågor:
1. Hur långt innan måste man boka sina award-resor för att vara säker på att få rätt datum?
2. Hur gör man för att lägga in en stop-over i sin bokning, och hur lång får denna vara?
Om jag t.ex vill boka CPH-EWR t/r i C eller F med en 4 dagars stop-over i LAS på ditvägen. Funkar det och hur gör man isf.?

Tack på förhand
 

agehall

Medlem
1) När det finns tillgänglighet. Din fråga är lite som "hur långt är ett snöre?". Det är bara att leta och hoppas man hittar det man behöver i god tid, men det är inte säkert det finns.

2) Stopover brukar inte begränsas av annat än max stay på biljetten. Men i LifeMiles finns väl inga stopovers..?
 

Magino

Medlem
Om jag t.ex vill boka CPH-EWR t/r i C eller F med en 4 dagars stop-over i LAS på ditvägen. Funkar det och hur gör man isf.?
Vill du göra 4 dagars stopp i LAS och boka allt med LifeMiles blir du tvungen att göra tre separata bokningar. en till LAS och sedan en därifrån till EWR och sist en bokning på vägen hem.
 
1) När det finns tillgänglighet. Din fråga är lite som "hur långt är ett snöre?". Det är bara att leta och hoppas man hittar det man behöver i god tid, men det är inte säkert det finns.

2) Stopover brukar inte begränsas av annat än max stay på biljetten. Men i LifeMiles finns väl inga stopovers..?


Tack för snabbt svar.
1. Jag förstår. Men om vi säger såhär... Brukar det vara tvär-kört 3 månader innan en resa? Kommer award-platserna ut pö om pö eller släpps dom en viss tid innan? Som du märker är jag riktigt färsk på det här och kan behöva alla råd och tips.

2. Hel rätt. Blandade ihop det med USDM och UMP efter att ha tittat runt på jämförelsetabellen lite för länge.
 

Magino

Medlem
Tack för snabbt svar.
1. Jag förstår. Men om vi säger såhär... Brukar det vara tvär-kört 3 månader innan en resa? Kommer award-platserna ut pö om pö eller släpps dom en viss tid innan? Som du märker är jag riktigt färsk på det här och kan behöva alla råd och tips.

Det är väldigt olika mellan bolagen men bra dagar att titta är, 330 dagar innan (vissa ännu tidigare), 6 månader innan, 3 månader innan, 1 månad innan, 2 veckor innan, sedan typ varje dag. Det är omöjligt att säga när de släpper platser. De släpper platser som de inte tror de kommer sälja. Sedan kan någon avboka redan en bokad bonusplats, då kan de antingen lägga ut den igen för andra att boka som bonus plats eller inte.

Bara att titta så fort man vet att man ska resa och leka lite med olika rutter.
 

staff

Medlem
For Singapore Airlines mellan Australien och SIN galler foljande (enligt mina egna berakningar):

Single award seats slapps 14 dagar innan avfard.
Double award seats slapps 7 dagar innan avfard.

Gott om plats pa i princip varenda avgang men man maste alltsa vanta tills tva veckor innan avresa om man vill boka SQ.
 

staff

Medlem
Det tror jag inte är hela sanningen... Däremot öppnas nog mer platser vid T-14 och T-7.
Innan nyar sa fanns det gott om plats pa SQ J upp till ett ar framat, men sedan dess finns endast platser 14 days out (eventuellt med nagra fa undantag). Detta galler alltsa endast SQ mellan Australien/Nya Zealand och SIN. Finns gott om availability pa SQ J i andra delar av varlden, inkl. CPH.

A andra sidan finns sedan forandringarna aven SQ Suites T-14 fran SYD/MEL, och dessa var i princip omojlig att fa tag pa tidigare.
 
Last edited:
Toppen