Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

nitro29

Ny medlem
Siden EBD-event inden lancering af afbookningsafgiften kan jeg ikke se, at der har været kommunikeret noget om afbookningsfee og EBD.

Kan nogen bekræfte for mig, at EBD betaler afgiften ligesom guld, sølv og basic?

(Beklager, hvis dette er besvaret tydeligt et sted i tråden, men jeg kunne ikke finde det)
 

Hachans

Medlem
Siden EBD-event inden lancering af afbookningsafgiften kan jeg ikke se, at der har været kommunikeret noget om afbookningsfee og EBD.

Kan nogen bekræfte for mig, at EBD betaler afgiften ligesom guld, sølv og basic?

(Beklager, hvis dette er besvaret tydeligt et sted i tråden, men jeg kunne ikke finde det)

Diamond betalar den. Det är ju en straffavgift.
 

JPE

Medlem
Någon som vet vad avgiften blir för att konvertera en ren SAS-award till en Star Alliance-award (utöver Star Alliance-avgiften på 450 kr)?

Star Alliance-ombokningsavgift: 150 kr.
eller
SAS omboknings/avbokningsavgift (long-haul): 750 kr
eller
Båda ovan: 900 kr

Jag frågade kundtjänst idag när jag ringde i ett annat ärende. Den jag pratade med visste inte.
Gjorde precis denna typ av ändring och agenten var tvungen att ringa intern support för att reda ut ombokningsavgiften (så det kan ju hända att det skiljer mellan agenter/tillfällen). Ändringen kostade 750 kr (för att det gick från en ren SAS-award). Det som var positivt var att jag slapp betala Star Alliance-avgiften på 450 kr. Det behöver man inte vid den här typen av ombokning enl. agenten. Slutsatsen blir väl då att denna typ av ändring kostar 300 kr (750 kr - 450 kr), dvs dubbelt så mycket som att ändra en Star Alliance-award.
 
Pust, sist på bollen ett drygt ett år efter det införts (bokar inte så många SAS-awards utanför sverige), men att det kostar 750 danska kr per person att lägga på connections ARN-CPH på en CPH-ATL-resa var chockerande.

Det här gör att man kanske måste tänka om, tidigare har jag normalt bokat långresan först så snart platserna blivit tillgängliga, och sen lagt till connections från Stockholm senare när de blir tillgängliga. Speciellt som nästan alla långresor nu går från Köpenhamn... man kanske måste börja titta på att köpa den korta resan med pengar hos Norwegian eller Ryan eller något sådant...
 

Jannes

Medlem
Värt principen att bli av med lounge + genomgående biljett och väska? För dessutom möjligtvis ingen eller liten besparing?
 
Värt principen att bli av med lounge + genomgående biljett och väska? För dessutom möjligtvis ingen eller liten besparing?
Självklart beroende på. Checkad väska behövs inte alltid. Lounge och fasttrack har jag på ARN via Amex. Blir det billigare att boka om så gör man självklart det, jag menade inte att jag skulle boka med annat bolag för att "straffa" SAS utan min poäng var att det sätt att boka som tidigare var självklart plötsligt kräver mycket mer jämförelser och kontroller och eftertanke för att göra rätt val...
 

GOTBound

Medlem
Pust, sist på bollen ett drygt ett år efter det införts (bokar inte så många SAS-awards utanför sverige), men att det kostar 750 danska kr per person att lägga på connections ARN-CPH på en CPH-ATL-resa var chockerande.

Det här gör att man kanske måste tänka om, tidigare har jag normalt bokat långresan först så snart platserna blivit tillgängliga, och sen lagt till connections från Stockholm senare när de blir tillgängliga. Speciellt som nästan alla långresor nu går från Köpenhamn... man kanske måste börja titta på att köpa den korta resan med pengar hos Norwegian eller Ryan eller något sådant...
Att börja ta betalt i DKK vid ombokningar är ett ofog SAS smugit in på sistone, vad som gör mig mer irriterad är att OM de skall ta betalt i DKK är det inte 750 DKK utan 525 DKK, helt klart ett scam upplägg från SAS.

  • Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.
 
Att börja ta betalt i DKK vid ombokningar är ett ofog SAS smugit in på sistone, vad som gör mig mer irriterad är att OM de skall ta betalt i DKK är det inte 750 DKK utan 525 DKK, helt klart ett scam upplägg från SAS.

  • Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.
Tur att dom iaf har det utskrivet! Jag gjorde en ombokning med SAS Kina och då tog 150 CNY för ombokning + 100 CNY i "serviceavgift", osäker på vad den andra var, kanske motsvarar en extra telefonavgift som tillkommer för SAS Kina
 
Toppen