Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Bokade en awardresa nu på morgonen och insåg jag valt fel dag på hemresan... :eek:

Är mitt val alltså att endera ta en kostnad på 750 kronor eller att boka av den gratis och hoppas på att jag hinner knipa den igen med rätt datum?
Gjorde samma idag, skulle vilja ändra datum på en resa som bokades idag med poäng (*A och inte SAS). Kan jag avboka gratis och sedan knipa andra datum? För ombokning är inte gratis inom 24h?
 

Hyveln

Medlem
Fick Mail om en tidstabelländring på min SAS award, det är på returresa LAX-CPH-ARN där CPH-ARN avgår 15.15 istället för 16.05. Egentligen bättre för mig, men jag är ändå inne på att byta resmål. Har jag här möjlighet att boka av resan utan att betala 750kr/pp? Eller behöver förändringen vara mer än en timme?
 

palmen

Moderator
Fick Mail om en tidstabelländring på min SAS award, det är på returresa LAX-CPH-ARN där CPH-ARN avgår 15.15 istället för 16.05. Egentligen bättre för mig, men jag är ändå inne på att byta resmål. Har jag här möjlighet att boka av resan utan att betala 750kr/pp? Eller behöver förändringen vara mer än en timme?
Finns mig veterligen inget i EU261/2004 som säger något om hur stir/liten en ändring måste vara. Högst troligt kommer sas dock påstå minst 3h för att få ändra gratis (det är deras standard).

Är väl bara ringa och fråga, men blir ju svårt att argumentera för att resan inte fyller ett syfte längre.
 

Xilan

Medlem
Fick Mail om en tidstabelländring på min SAS award, det är på returresa LAX-CPH-ARN där CPH-ARN avgår 15.15 istället för 16.05. Egentligen bättre för mig, men jag är ändå inne på att byta resmål. Har jag här möjlighet att boka av resan utan att betala 750kr/pp? Eller behöver förändringen vara mer än en timme?
Jag har bokat av bonusresa med en mindre ändring än ditt exempel utan kostnad och utan problem.
 

imartin

Medlem
Bokade av en bonusresa i SAS Plus till BKK med kort varsel (några dagar) igår online - och fick poängen tillbaka direkt utan att jag behövde betala en avgift. Vad hände där?

(flyger ist på en cash biljett med LH - och flyget blev försenat med 12 timmar pga tekniskt fel, så det borde bli 600 Euro EU-“cashback”. Ibland har man tur)
 

Hyveln

Medlem
Jag slapp avgift när jag bokade av, dock en mindre tidtabellsändring då.

Något som var mer förvånande var att jag även slapp avbokningsavgiften (450krx2) när jag bokade av en star alliance-resa och sedan bokade på en ny, allt på sas.se
 

palmen

Moderator
Jag slapp avgift när jag bokade av, dock en mindre tidtabellsändring då.

Något som var mer förvånande var att jag även slapp avbokningsavgiften (450krx2) när jag bokade av en star alliance-resa och sedan bokade på en ny, allt på sas.se
Det är ingen avbokningsavgift på star alliance awards. Dock får man inte tillbaka de 450 kronor som är en "star alliance avgift".
Fick du alltså tillbaka precis alla cash du betalat vid bokningen? Bara gratulera i så fall.
 
Toppen