Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Per A

Medlem
Bra och rimlig förändring tycker jag, som i de flesta fall behandlar mina bonusresor som jag behandlar mina vanliga flygningar.
 

coclol

Medlem
Jag tänker att en Pandion reser mycket och med SAS. Nu har jag iofs bara två långvariga (10+ år) Pandions i bekantskapskretsen. Den ene föredrar att inte flyga/resa när han väl är ledig utan påtar gärna i jorden. Den andre flyger gärna men utnyttjar då poängen för att flyga med andra (bättre) bolag. Så möjligtvis är det så att mängden Pandionbonusresebokningar på SAS inte är särskilt många.
Nu är det väl mest resten av familjen som vill resa och happy-wife=happy-life är en bra grundprincip.
Bättre bolag? Tja, kanske. Pre-pandemi tycker jag iaf att interkontinental business class med SAS är en rätt bra upplevelse och med kundtjänsts välvilja att göra om vanliga biljetter till eurobonusbiljetter så blir ju ofta tillgången dit man vill åka när man vill åka, det fixar ju inte andra bolag. För LH tar jag mina M&M poäng istället.
 

Agö

Medlem
Nu är det väl mest resten av familjen som vill resa och happy-wife=happy-life är en bra grundprincip.
Bättre bolag? Tja, kanske. Pre-pandemi tycker jag iaf att interkontinental business class med SAS är en rätt bra upplevelse och med kundtjänsts välvilja att göra om vanliga biljetter till eurobonusbiljetter så blir ju ofta tillgången dit man vill åka när man vill åka, det fixar ju inte andra bolag. För LH tar jag mina M&M poäng istället.
Jag förstår. Det finns säkerligen de som längtar efter 365 dagar ombord ett SAS-flyg. Och så finns det de som inte gör det. Hur som haver är antalet Pandions försumbara i det stora hela varför just det faktum att Pandions slipper stå denna kostnad inte kan ha någon märkbar påverkan på tillgång.
 

Shoreline

Medlem
Tanken är ju att detta skall lösa det initiala problemet, att folk bokar upp på spekulation. Inte nödvändigtvis förändra huruvida bokade, och senare avbokade, bonusresor kommer tillbaka som inventory eller inte.

Är inte tanken att man drar sig från att boka "på chans"?
Kanske – men om inte avbokade resor kommer tillbaka till inventory spelar det inte så stor roll om de var bokade på spekulation, chans eller med ärligt uppsåt (för en potentiellt ny resenär, alltså).


Av- och ombokningar minskar inte tillgängligheten, som SAS skriver att det gör, om de kommer tillbaka till inventory – d v s blir tillgängliga igen.

SAS.se skrev:
Den tidigare policyn för SAS Bonus-biljetter har resulterat i högt antal av- och ombokningar, vilket lett till låg tillgänglighet för dessa högt värderade biljetter.
 

Agö

Medlem
Kanske – men om inte avbokade resor kommer tillbaka till inventory spelar det inte så stor roll om de var bokade på spekulation, chans eller med ärligt uppsåt (för en potentiellt ny resenär, alltså).


Av- och ombokningar minskar inte tillgängligheten, som SAS skriver att det gör, om de kommer tillbaka till inventory – d v s blir tillgängliga igen.
Jag förstår. Men om de inte bokas upp i första läget givet spekulation (och den nu tillkommande avgiften) finns de väl kvar att boka för någon annan?
 

Shoreline

Medlem
Jag förstår. Men om de inte bokas upp i första läget givet spekulation (och den nu tillkommande avgiften) finns de väl kvar att boka för någon annan?
Yes, absolut! Min magkänsla säger att de kommer att bokas upp ändå, väldigt kort efter släpp. Hoppas såklart att jag har fel :)
 

intuition

Medlem
...

Av- och ombokningar minskar inte tillgängligheten, som SAS skriver att det gör, om de kommer tillbaka till inventory – d v s blir tillgängliga igen.
Nja.
Även om de kommer tillbaka till inventory är problemet att de försvann från inventory typ ett år före avresa och dyker upp igen typ en dag före avresa. Det är ju det problembeteendet man kan hoppas försvinner.
 

TP12

Medlem
Såg att några undrade ifall detta påverade *A-bokningar.

"5. VILKEN TYP AV BONUSBILJETTER PÅVERKAS?​

Ändringen påverkar endast SAS Bonus-biljetter. Den påverkar inte vanliga biljetter för poäng, bokningar med Eurobonus Points + Cash och Star Alliance Award-bokningar. När du kombinerar en SAS Bonus-biljett med en vanlig biljett för poäng i samma bokning kommer policyn för den vanliga biljetten för poäng att gälla."

Så min spontana uppfattning är att det kommer bli bättre för folk som har FlyPremium men ingen skillnad för 2-4-1-vouchers.
Hur menar du att det inte blir någon skillnad med vouchers? När jag har många vouchers så använder jag dem på SAS-flygningar också trots högsta FlyPremium. Tänker att många som inte har högsta FlyPremium gärna använder sina vouchers på SAS-flygningar med. Kommer göra det i större utsträckning om tillgängligheten ökar så är positiv till detta :)
 

Agö

Medlem
Yes, absolut! Min magkänsla säger att de kommer att bokas upp ändå, väldigt kort efter släpp. Hoppas såklart att jag har fel :)
Ja, så kan det bli. Och då är nog avgiften i sig för lågt satt. Får se detta som en testballong och BC lär säkert rapportera friskt om detta. Man hade ju också kunnat labba med fullständigt flexibla respektive helt oflexibla biljetter där i det senare fallet poängen förfaller vid avbokning men där priset i poäng å andra sidan är billigare.
 
Toppen