Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

coclol

Medlem

Attachments

  • IMG_1136.jpeg
    IMG_1136.jpeg
    561,9 KB · Visningar: 278
Såg att några undrade ifall detta påverade *A-bokningar.

"5. VILKEN TYP AV BONUSBILJETTER PÅVERKAS?​

Ändringen påverkar endast SAS Bonus-biljetter. Den påverkar inte vanliga biljetter för poäng, bokningar med Eurobonus Points + Cash och Star Alliance Award-bokningar. När du kombinerar en SAS Bonus-biljett med en vanlig biljett för poäng i samma bokning kommer policyn för den vanliga biljetten för poäng att gälla."

Så min spontana uppfattning är att det kommer bli bättre för folk som har FlyPremium men ingen skillnad för 2-4-1-vouchers.
 

intuition

Medlem
Jag gillar att de i alla fall inte la avgiften som en bokningsavgift på alla award-bokningar (hade ju gett SAS mer pengar). Nu ligger den som ett styrmedel mot just det som upplevs som ett problem, att det bokas upp resor på chans som bokas av sent och som därmed inte kommer någon tillgodo.

Hade varit bra om ombokning hade varit avgiftsfritt, men det är klart att även sena ombokningar i viss mån kan leda till samma problem. Så jag förstår att det blir så, även om jag personligen hade gillat att ha kvar den flexibiliteten fritt.
 

Davvelavve

Medlem
Bra men hade gärna sett en ändringsavgift på typ 150kr så man kan lägga till hemresa. Men nu kommer garanterat folk inte boka upp flera datum direkt vid släpp för att sedan avboka 24h innan.

En annan förbättring är väl att man kan avboka fram till avgång jämfört med 24 timmar innan om jag förstår det rätt.
 

Agö

Medlem
Såklart! Varför skulle vi inte det?
Jag tänker att en Pandion reser mycket och med SAS. Nu har jag iofs bara två långvariga (10+ år) Pandions i bekantskapskretsen. Den ene föredrar att inte flyga/resa när han väl är ledig utan påtar gärna i jorden. Den andre flyger gärna men utnyttjar då poängen för att flyga med andra (bättre) bolag. Så möjligtvis är det så att mängden Pandionbonusresebokningar på SAS inte är särskilt många.
 
Toppen