jsn
Medlem
AHO diskuterar diverted flights i denna tråd, och när vi då ändå är inne på oplanerade händelser vid flyg så undrar jag hur ofta ni har varit med om att starten har avbrutits halvvägs ned utefter startbanan? I torsdags kväll när jag skulle flyga från OUL till ARN via CPH så taxade vi ut på startbanan, drog på motorerna och började komma upp i hastighet. Men halvvägs ner efter startbanan drog piloterna av effekten på motorerna och vi rullade vidare ett litet tag innan vi bromsade in, svängde av startbanan, taxade tillbaks till början på startbanan och gjorde ett nytt försök... På vägen tillbaks till ruta ett kom personalen på över radion och sa att de avbröt starten pga att vinden kantrade(?)... Vid andra försöket drog de verkligen på full effekt på motorerna och vi kom iväg som planerat, kanske 5 minuter försenade. Det var första gången jag var med om detta, och jag måste säga att det kändes fullständigt odramatiskt, man rullar vidare, bromsar in och sedan svänger a som vid landning. Vare sig mer eller mindre. Men ett lyft ögonbryn genererade det iaf