Senaste nytt

Avboka, namnbyte eller hoppas på att resan blir inställd?

Panda

Medlem
Hej,


Jag har en t/r bokning Stockholm-Malaga i början av september som jag tyvärr inte kommer att kunna nyttja. Biljetten är en SAS Plus Smart och bokad direkt ifrån SAS till priset 3000 kr.


Då jag inte bokade den fullt återbetalningsbar så kommer jag endast att få tillbaka cirka 1700kr om jag begär återbetalning. Det jag funderar på är om det är lika bra att avvakta och hoppas på att resan blir inställd och isåfall vara berättigad full återbetalning? Vilket kommunicerades för 2 veckor sedan förra veckan så skulle ca 4000 SAS-flighter ställas in till följd av personalbrist (SAS ställer in 4 000 flygningar i sommar - Di | Placera). Kanske är det dock större risk/chans att resor till ”affärsdestinationer” är mer känsliga?


Det kan vara så att en annan person kan tänkas sig att överta denna biljett från mig (resan är med ett större sällskap). Dock kommer en namnändringsavgift behövas bekostas av mig. Jag har inte det exakta beloppet i huvudet men om jag inte missminner mig så är det 600kr per sträcka (1200 kr tot).

Vad hade ni gjort i min situation för att få tillbaka så mycket pengar som möjligt? Jag är EBS medlem men gissar att det hjälper föga.
 

palmen

Moderator
De inställda flighterna är maj-augusti, inte september.
Om du inte behöver pengarna du ligger ute med skulle jag vänta. Sas gör om mycket i sina scheman med inställda och flyttade flighter. Sker det har du rätt till avbokning ned full refund.
Namnändring borde kosta 150 kronor, tror inte du betalar per sträcka utan det borde vara hela biljetten.
 

Mr Basic

Medlem
Håller med föregående, avvakta. Om flighten inte ställs och du inte är i behov av pengarna kan du ju boka om till annat datum längre fram (ingen prisskillnad så länge du bokar samma bokningsklass) eller annan destination* (dit du vill/kan åka). Kanske möjligt att boka av och få SAS travel voucher på fulla värdet? :rolleyes:

*försökt hitta exakta villkor utan att lyckas :(

Edit. SAS travel voucher är giltig ett år och sedan förfaller hela summan (när man själv valt att boka av). Bör bara vara ett alternativ om du vet att nya biljetter ska bokas med SAS.
 

Panda

Medlem
De inställda flighterna är maj-augusti, inte september.
Om du inte behöver pengarna du ligger ute med skulle jag vänta. Sas gör om mycket i sina scheman med inställda och flyttade flighter. Sker det har du rätt till avbokning ned full refund.
Namnändring borde kosta 150 kronor, tror inte du betalar per sträcka utan det borde vara hela biljetten.

Är du säker på att 150 kr stämmer? På nedan länk hittar jag 600 kr, är det något jag har missat?

Boka om eller ändra din biljett | SAS
 

Berglund

Medlem
Namnändring borde kosta 150 kronor, tror inte du betalar per sträcka utan det borde vara hela biljetten.
Bonusbiljetter har man tidigare kunnat namnändra för 150 kr. Märkligt nog exakt det pris jag själv åkte business t/r till USA för 2019… ;)

Numera har jag inbillat mig att det kostar 600kr att namnändra, alldeles oavsett vilken biljett man har.
 

Nander

Medlem
Finansiellt så är nog det riktiga att avvakta. Avvaktar du och det inte ställs in så får du 1700kr, ställs det in så får du 3000kr. Namnändrar du så får du 1800kr idag. Sålunda kan vi räkna ut:

Låt X vara sannolikheten att flyget ställs in
1700 * (1-X) + 3000*X = 1800
X = 7.7%

Det vill säga, så länge du tror att det är högre sannolikhet än 7.7% att flyget ställs in så bör du avvakta.

Sen finns det ju absolut värde i att vara en schysst kompis och låta en vän komma på en Spanien-resa. Men vilket monetärt värde du sätter till det är ju upp till dig. :)

EDIT: Räknar vi också med tidsvärde på pengarna du skulle kunna få idag fram till september, och antar en årlig marknadsavkastning på 5%, så behöver sannolikheten för att flyget ställs in vara 9.4% istället...
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
Jag har under det senaste året flera gånger namnändrat såväl revenue som award-biljetter (avser SAS, ej Star Alliance).

För Revenue: 600 kr för tur-o-retur.
För Award: 150 kr för tur-o-retur.

Bifogar ett exempel på när jag fått en ny "biljett" där det enda som ändrats är namnet på en medresenär. Det som dragits på kreditkortet är 600 kr. Jag har gjort detta flera gånger och blivit samma utan att jag behövt diskutera saken.

upload_2022-5-24_2-38-45.png
 
Toppen