Senaste nytt

Avboka Eurobonus poäng resan..vad sker med poängen?

Inför en jul hade jag bokat en bonusresa åt min far från Malmö till Stockholm för att han skulle komma upp och fira med barnbarnen. Den dagen han skulle åka rådde det totalt snökaos i Skåne och det var utfärdat klass 2-varning i södra Skåne. Bilister uppmanades att inte ge sig ut på vägarna, och lokaltrafiken kunde inte lova att någon som helst trafik skulle gå, än mindre komma fram i någon form av utsatt tid. Jag ringde SAS för att avboka biljetten, men eftersom det var mindre än 24 timmar kvar så gick det inte. Efter många om och men fick jag tillbaka skatterna, men inte poängen. Sedan visade det sig att flyget blivit inställt, men då det fortfarande var scheduled när jag avbokade så spelade det ingen roll.

Det är inga problem, du får poäng och skatter tillbaka (fall inte bäst före på poängen har fått ut) så länge du avbokar 24h innan avgång..... du behöver inga intyg!

Varifrån kommer uppgiften om 24h? Enligt villkoren i bokningen så står det.

Ombokning: Ombokning (dag och tid) är tillåten fram till 1 arbetsdag före avresa, förutsatt att poängen fortfarande är giltiga. När resan påbörjats kan returresan inte bokas om.

Återbetalning: Biljetten är återbetalningsbar fram till 1 arbetsdag före avresa. När resan påbörjats är returresan inte återbetalningsbar.

Min tolkning
Om jag ska åka på torsdag 06:00, så kan jag avboka fram till och med onsdag 23:59.
Om jag ska åka på måndag 06:00, så kan jag avboka fram till och med fredag 23.59.

Det som stödjer min teori är att jag i
* fredags ca kl 10 avbokade en måndagsresa kl 08 och fick poäng/pengar tillbaka.
* måndags ca kl 11 avbokade en tisdagsresa kl 07 och fick poäng/pengar tillbaka.

Tolkar jag reglerna fel? Finns det nån annan tolkning eller några regler som jag missat?

Ombokning: Ombokning (dag och tid) är tillåten fram till 1 arbetsdag före avresa, förutsatt att poängen fortfarande är giltiga. När resan påbörjats kan returresan inte bokas om.

Återbetalning: Biljetten är återbetalningsbar fram till 1 arbetsdag före avresa. När resan påbörjats är returresan inte återbetalningsbar.

Min tolkning
Om jag ska åka på torsdag 06:00, så kan jag avboka fram till och med onsdag 23:59.
Om jag ska åka på måndag 06:00, så kan jag avboka fram till och med fredag 23.59.

* fredags ca kl 10 avbokade en måndagsresa kl 08 och fick poäng/pengar tillbaka.
* måndags ca kl 11 avbokade en tisdagsresa kl 07 och fick poäng/pengar tillbaka.

Tolkar jag reglerna fel? Finns det nån annan tolkning eller några regler som jag missat?

Så sa det ialla fall när jag pratade med Guldservice för några veckor sedan ...

Betalade 14500 (15000 poäng minus 500 poängsrabatten) poäng GOT-SEA 2008! Riktigt fint erbjudande.. :) En liten fråga till er som är lite mer insatta i bonusresor.. Har bokat en bonusresa till New York i mars, betalade 45000 poäng. Kan man avboka denna resa och få tillbaks poängen och sedan boka till ett mer fördelaktigt poängantal om de skulle ha ett bra erbjudande i julkalendern i år? Får man även tillbaks pengarna man betalt för flygskatt o avgifter?

Tack på förhand!

Last edited:
Betalade 14500 (15000 poäng minus 500 poängsrabatten) poäng GOT-SEA 2008! Riktigt fint erbjudande.. :) En liten fråga till er som är lite mer insatta i bonusresor.. Har bokat en bonusresa till New York i mars, betalade 45000 poäng. Kan man avboka denna resa och få tillbaks poängen och sedan boka till ett mer fördelaktigt poängantal om de skulle ha ett bra erbjudande i julkalendern i år? Får man även tillbaks pengarna man betalt för flygskatt o avgifter?

Tack på förhand!
http://www.businessclass.se/forum/s...eurobonus-poaeng-resan-sker-med-poaengen.html

Kan man avboka denna resa och få tillbaks poängen och sedan boka till ett mer fördelaktigt poängantal om de skulle ha ett bra erbjudande i julkalendern i år?

Se bara till att du inte avbokar innan du bokat den nya resan. Annars är risken att platserna försvinner medans du pratar med EB och de platser som du avbokar behöver inte nödvändigtvis bli tillgängliga awardstolar igen.

Min tolkning

Verkar som de uppdaterat vilkoren. Nu står det på SAS infosidorna:
"
Kan jag boka om min EuroBonus-biljett?
Du kan ändra en EuroBonus-biljett fram till 24 timmar innan utresa.

Om du gjort din bonusbokning här på sas.se kan du själv ändra den förutsatt att dina poäng fortfarande är giltiga och att du inte påbörjat resan. Logga in och ta upp bokningen, då finner du ombokningslänken längst ner på på sidan."

Kanske inte mer fördelaktigt, men iallafall en exakt definition.

Tack på förhand!

Det går utmärkt att avboka en bonus resa och du får tillbaka både pengar och poäng.
Gränsen är att du måste avboka bonusresan senast 24h innan avgång tror jag...

Toppen