Senaste nytt

Automatisk handbagagevägning/mätning - Swedavia Umeå

ante_77

Medlem
Släpar man omkring på något åbäke från Rimowa så kan jag förstå att man känner att man inte får ner någon packning. En Classic Cabin väger ju över fyra kilo. Med ett smartare väskval och smart packning klarar man lätt ett par dagar på åtta kilo.
Har man en laptop i väskan så drar det fort iväg med en hel del kilon.
Vi lär se en massa folk med trippla klädesplagg på sig i framtiden ;)
 

mha321

Medlem
Har man en laptop i väskan så drar det fort iväg med en hel del kilon.
Vi lär se en massa folk med trippla klädesplagg på sig i framtiden ;)
Laptopen får man ju packa i separat väska... Vill man ha den i samma så förvarar man den i ett "laptopfodral" och kallar det för laptop väska, så tar man ut den när det ska vägas.

En modern laptop väger inte så farligt mycket. Och kör man pc så slänger man den där laddaren från 90-talet som de flesta leverantörer envisas med och ersätter med en modern för ett några hundralappar så försvinner den vikten också.
 

ante_77

Medlem
Laptopen får man ju packa i separat väska... Vill man ha den i samma så förvarar man den i ett "laptopfodral" och kallar det för laptop väska, så tar man ut den när det ska vägas.

En modern laptop väger inte så farligt mycket. Och kör man pc så slänger man den där laddaren från 90-talet som de flesta leverantörer envisas med och ersätter med en modern för ett några hundralappar så försvinner den vikten också.

Absolut kan man göra så, men det är mer bekvämt att ha en väska.
Nej, en laptop väger inte så mycket men man hamnar fort upp på 3kg beroende på vilken slags dator man har. Med en väska som väger 1kg så har man tagit upp halva vikten redan.
 

ante_77

Medlem
Nog förser väl jobbet dig också med en datorväska?

Absolut hade dom gjort det, men jag kör hellre allt i en väska och någon laptop fungerar inte på mitt jobb.
Det är min privata laptop och någon datorväska behöver inte jobbet sponsra då jag helt otroligt nog får en lön varje månad.
 
Efter problem med handbagage på flygplanen införs nu ett nytt unikt system i Umeå – som blir först ut i landet.

Nu ska handbagaget scannas på flygplatsen innan du checkar in. Är väskan för stor eller för tung får man inte ta med den ombord.

– Det blir en förändring som påverkar resenärerna väldigt mycket, säger Fredrik Sandström, driftchef på Swedavia i Umeå.

 

DRG

Medlem
Enig med många. Kraftig försämring om man reser i jobb. Visst det kan gå med 8 kg men ibland blir det runt 10 för mig. Kan tänka mig betala för mer vikt i handbagaget men att checka in är inte ett option eftersom man vill sparats tid när man kommer fram på mornar och också ha flexibilitet med vilken flight man skall ta framförallt hem.
 

Gizmokvack

Medlem
En reflektion från filmen är ju hur mjukväskor scannas storleksmässigt. Jag reser emellanåt med en halvfull sån där blå cylinderformad mjukväska som är med i slutet av inslaget.
En sån väska skulle kanske inte godkännas av en "scanner" men inga som helst problem att få ner i de där fasta stålramarna som finns på flygplatserna som mäter storlek på det klassiska viset. Den skulle ju få godkännas eftersom den är mjuk, flexibel och halvt packad.
 

Erik M

Medlem
Såg den där maskinen i morse, men lyckades inte få liv i den.

Bra om folk taggar ned lite med sitt handbagage men då måste exvis Arlanda styra upp hanteringen av checkat bagage för det lägger till sanslöst mycket restid som det är nu.
 

Travler

Medlem
SAS låga vikt på 8kg är ett stort problem om de nu skall hålla hårt på det.
När jag reser i tjänst/över helgen är det enormt tidsslöseri att behöva checka in.

Att hålla sig inom volym begränsningarna är inga problem, men 8kg är ofta svårt med dubbla datorer, lite kläder, skor, necessär och väska (≈2,2kg).
 
Toppen