Senaste nytt

Automatisk handbagagevägning/mätning - Swedavia Umeå

En "rolig" nyhet som verkar ha körts ut på Umeå flygplats idag.
Verkar som ett automatiskt vågsystem och eventuellt även mätsystem.

Initialt handlar det om alla tre aktörer: BRA, SAS och Norwegian

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...mea-flygplats-stor-forandring-for-resenarerna


Storleksmätning välkomnar jag, men viktmätning kommer tyvärr att slå hårt mot mig då jag har blivit duktig på att maximera mitt handbagage :(
 
Last edited:

Doctor-X

Medlem
En "rolig" nyhet som verkar ha körts ut på Umeå flygplats idag.
Verkar som ett automatiskt vågsystem och eventuellt även mätsystem.

Initialt handlar det om alla tre aktörer: BRA, SAS och Norwegian

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...mea-flygplats-stor-forandring-for-resenarerna


Storleksmätning välkomnar jag, men viktmätning kommer tyvärr att slå hårt mot mig då jag har blivit duktig på att maximera mitt handbagage :(

Ryan och Wizz kommer jubla om detta införs nationellt!
Men även SAS borde kunna få in lite fler slantar på sina Go Light biljetter med detta, då jag tror det är många som har handbagage som är både större och tyngre än vad de faktiskt betalat för.
 
Storleksmätning välkomnar jag, men viktmätning kommer tyvärr att slå hårt mot mig då jag har blivit duktig på att maximera mitt handbagage :(
Jag skulle välkomna både storleks- och viktmätning om man samtidigt korrigerade den orimligt låga tillåtna vikten för handbagage. Om man transporterar något annat än frigolit så räcker ju inte 8kg ens i närheten för en normalpackad kabinväska.

Skulle man däremot ta overhead-hyllornas tillåtna kapacitet, minus lämplig säkerhetsmarginal, och kommer fram till t.ex. 15 kg/väska, då skulle jag jubla om nolltolerans infördes för avvikelser i storlek eller vikt.
 

mha321

Medlem
Ännu en smyghöjning av biljettpriserna. Inte konstigt att lågprisbolag som SAS står bakom detta.
På vilket sätt är det en smyghöjning? Det är ju snarare att man i viss mån ska följa upp de regler som redan fanns?

Vore det på samma sätt en smyghöjning om de började ordna med faktiskt fungerande priority boarding? Isåfall är vi ju rätt bra på att efterfråga sådana smyghöjningar från det här forumets klientel.
 

trekker

Medlem
På vilket sätt är det en smyghöjning? Det är ju snarare att man i viss mån ska följa upp de regler som redan fanns?

Vore det på samma sätt en smyghöjning om de började ordna med faktiskt fungerande priority boarding? Isåfall är vi ju rätt bra på att efterfråga sådana smyghöjningar från det här forumets klientel.
Handlar väl om att det i princip är omöjligt att åka på jobbresa med SAS med deras handbaggageregler utan att checka in baggage. Bör ju onekligen handla om storlek på baggaget och hur mycket plats det tar ombord och inte om det väger 8 eller 9kg.
 

AndersSt

Medlem
Om man transporterar något annat än frigolit så räcker ju inte 8kg ens i närheten för en normalpackad kabinväska.
Jag vet inte om jag haller med om det. Jag har en hyfsat latt kabinvaska <2kg och kan fylla hela vaskan med klader och ett par extra skor utan att overstiga 8kg. Affarsresa med kostym, nagra skjortor, underklader, strumpor mm ar inga problem. Det ar mest om man ska ta med flera par skor eller traningsklader som det kan springa ivag tycker jag? Annars brukar det som vager mest hamna i min datorvaska, dvs laptop, laddare mm. Det ar ju ganska oklart hur mycket 'personal item' far vaga?
 

EgOscar

Medlem
Finns det viktgräns på den lilla väskan också? Man får skaffa någon smart väska som kan delas på två vid vägning.
Nej, och den lilla väskan är inte SÅ liten. Jag och många andra på detta forumet klarar sig ofta med 40 cm x 30 cm x 15 cm över en helg, med rätt, lätt ryggsäck får du plats med 4-5kg i den.


 
Toppen