Senaste nytt

Automatisk avbokning utan förvarning?

Problemet blir ju mindre och mindre hela tiden i och med att kreditkortsbetalningar numera sker med 3D Secure.
I och med att man måste godkänna betalningen på något sätt när man gör köpet.

Så här skriver Thai på sin hemsida bland annat. Och flera andra bolag har fortfarande något liknande eller värre i regelverket.

Visa bifogad bild 155388
I båda fallen där det avbokades så autentiserade jag köper med BankID (för första) och genom verifieringskod (för det andra).

Det kan ju vara att Virgin är extra nitiska på detta.

• Gilla
Reactions: hco
Det
I båda fallen där det avbokades så autentiserade jag köper med BankID (för första) och genom verifieringskod (för det andra).

Det kan ju vara att Virgin är extra nitiska på detta.
Har ingen aning om vad orsaken är, men om man skall spekulera så skulle det ju kunna vara någon typ av automatisk algoritm som skall förhindra penningtvätt som träder in. Men märkligt i så fall att de inte kontaktar dig och försöker klarlägga det hela.

Problemet blir ju mindre och mindre hela tiden i och med att kreditkortsbetalningar numera sker med 3D Secure.
I och med att man måste godkänna betalningen på något sätt när man gör köpet.

Så här skriver Thai på sin hemsida bland annat. Och flera andra bolag har fortfarande något liknande eller värre i regelverket.

Visa bifogad bild 155388
Mystisk formulering. Den sista meningen upphäver i princip de föregående.

Inte flygbiljetter, men jag har varit med om något liknande.

För något år sedan försökte jag beställa lite varor för upphämtning på Marks and Spencer. Betalningen gick igenom, och allt såg bra ut. Men sedan så annullerades beställningen och jag fick refund. Försökte flera gånger med olika kort, men fick samma problem.

Min uppfattning var att det var någon adressverifiering i något senare skede som fallerade, möjligen på grund av åäö.

Vid betalning med kort tar det väl ett tag innan motparten faktiskt har pengarna? Det finns väl också omständigheter då en redan godkänd transaktion kan reverseras, t ex om ett stulet kort använts.

Det hela var mycket frustrerande, och jag vi aldrig tag på mina William Morris handdukar eller vad det nu var.

• Gilla
Reactions: hco
Mystisk formulering. Den sista meningen upphäver i princip de föregående.

Nej, du kan ju skicka med kreditkortet med personen som reser?

Kan tilläggas att en snabb googling ger att folk även råkat ut för att Virgin vill se kortet vid incheckning.

Man blir säkert flaggad på något sätt i bokningen. De kollar ju inte alla.

Det bryter väl i de flesta fall mot kortets avtal. Man får normalt inte lämna kreditkortet till någon annan. Från sas mastercard tex "Kortet är personligt och får inte lämnas till eller användas av någon annan. "

Visst, men det är banken som har problem med det, inte flygbolaget. Du kan ju också följa med själv och visa upp kortet.

Visst, men det är banken som har problem med det, inte flygbolaget. Du kan ju också följa med själv och visa upp kortet.
Det kan man. Man kan också välja att bryta mot den regeln då sannolikheten i ett sådant fall big är relativt låg att man åker dit på något om det inte är så att personen aktivt missbrukar kortet. Men man ska bara vara medveten om att man gör det.

Kan det kanske räcka med en bild/kopia av kortet? Är ju orimligt att kräva att man har med sig någon annans kort?

Det varierar säkert. Det finns ett avsnitt bland Noel Philips resebloggar där han råkar ut för just detta.

Och sen finns det en del andra som skriver om sina upplevelser på andra forum. Det verkar finnas en del bolag som gör det oftare men de allra flesta stora bolagen nämns.

Vill man läsa fler trådar kan man klicka här:

Det är lätt att hamna i en situation där man tänker att det händer inte mig så det händer ingen. Men det händer.

Generella botemedlet verkar vara att boka via OTA (resebyrån tar risken för fraud) eller vara någon form av frekvent flygare med en historik (mer osannolikt att du blåser bolaget).

Toppen