Senaste nytt

Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

Fredrik

Medlem
Om Air Berlin helt lägger ner verksamheten (än är väl inget bestämt) tror jag att Eurowings kommer att expandera rejält och flyger även de A320-familjen.

Kanske kan de ta över en helt del flygplan?

Air Berlin flyger redan åt Eurowings så det är nog fullt möjigt.
 

Ricci

Medlem
Frågan är hur länge oljebolagen vågar ge kredit till AB för deras tankningar.
Det kan bli så att Kaptenerna måste ha kontanta medel med sig för att genomföra en tankning.
 

Homer

Medlem
Vet någon när biljetterna vanligtvis börjar försvinna från CheckMyTrip när flygbolaget har gått i konkurs? Brukar det vara inom timmar (efter konkurstillkännagivandet), dagar, veckor eller månader?
 

Ricci

Medlem
Desto större anledning för Lufthansa att se till att Air Berlins avsked sker ordnat.
Som sagt måste man snarast säkra upp med oljebolagen att de kommer vilja leverera annars kan det gå på timmar innan de får ställa sina flyg på marken. Oljebolagen kan begära ett större förskott, alternativ betalare och som jag skrev tidigare i slutändan kontant betalning per tankning pengar som piloterna får ha med sig.

Edit: Jag gjorde lite IT-jobb för Statoil Aviation för många år sedan där man fick lära sig lite saker.
 

Agö

Medlem
Ryanair klagar till kommissionen och Bundeskartellamt.

"Ryanair has today (15 Aug) lodged competition complaints with the German Bundeskartellamt and the European Commission regarding the obvious conspiracy playing out in Germany between the German Government, Lufthansa and Air Berlin to carve up Air Berlin’s assets, while excluding major competitors and ignoring both EU competition and State Aid rules. Given the fact that the German Government is centrally involved in these manoeuvres, the Bundeskartellamt is likely to struggle to get out of bed. On this basis, and bearing in mind the scale of the market shares and the European implications involved, it is all the more important that the European Commission takes immediate and decisive action.

This manufactured insolvency is clearly being set up to allow Lufthansa to take over a debt-free Air Berlin which will be in breach of all known German and EU competition rules.

Now even the German Government is supporting this Lufthansa-led monopoly with €150m of State Aid so that Lufthansa can acquire Air Berlin and drive domestic air fares in Germany even higher than they already are. German customers / visitors will suffer higher air fares to pay for this Lufthansa monopoly."

Complaints Lodged With German And EU Competition Authorities | Ryanair's Corporate Website
 

dino_81

Medlem
Vet någon när biljetterna vanligtvis börjar försvinna från CheckMyTrip när flygbolaget har gått i konkurs? Brukar det vara inom timmar (efter konkurstillkännagivandet), dagar, veckor eller månader?

En konkurs innebär inte att flygbolaget per automatik avslutar sina flygningar. Än så länge är inget sagt om/när Air Berlin avslutar sim verksamhet.

På rak arm kan jag bara komma på Spanair och Malev som hastigt avslutat sina åtaganden efter konkurs när det gäller större bolag med internationell/interkontinentalt verksamhet.

Sabena (SN Brussles) och Swissair (Swiss) är minns jag inte hur "övergången" till de nya bolagen hanterades.
 
Toppen