Senaste nytt

Att resa ensam på semester?

MrDollar

Medlem
Hej,
Många här inne, inklusive mig själv, reser säkert själva på tjänsteresor. Då är ju målet med resan oftast arbete så man håller sig sysselsatt med det.

Finns det några här som reser själva på semesterresor? Dvs där inget arbete krävs.

Ser ni några fördelar/nackdelar med detta?

Det jag spontant kan komma på är:
Fördelar: Göra/se saker man själv finner intressant och roligt utan att behöva ta hänsyn till resesällskap.

Nackdel: Ensamt? Tråkigt?

Jag tänkte själv pröva att för första gången resa ensam. Blir en fre-mån till L.A.
Är dock lite kluven...

Jag träffade en svensk i taxikön sist jag på tjänsteresa i Peking. Han var trevlig så vi tog sällskap följande dag till muren.
Så det finns nog många som reser själva. Är man inte helt socialt handikappad så hittar man kanske nån kul typ att surra med, annars får man väl njuta av ensamheten.

Själv föredrar jag dock att resa med någon. Känns som man upplevelsen ger mer när man delar den med någon.

Fördelar: Göra/se saker man själv finner intressant och roligt utan att behöva ta hänsyn till resesällskap.
En oerhört bra fördel. Ger möjlighet att upptäcka världen och olika kulturer för den som är lite mera äventyrslysten.
Familjen ser inte tjusningen i att flyga i 12 timmar, för att endast stanna 2 dygn på ny/okänd ort.

Nackdelen är förstås att man missar att dela glädjen med att upptäcka nya miljöer, men det är inte tråkigt.

Jag reser själv hela tiden. Snarare ett undantag när andra hänger med mig på resorna.
Senast i helgen så var jag i HK själv.

Förra året vad jag bland annat på fyra långweekends i USA och en två veckor lång skidresa till Nya Zealand.
Om några veckor drar på en tre veckor lång resa till Asien (HK, Bangkok, Phuket och Burma). Möter bekanta i HK och Bangkok, men resterande resan gör jag själv.

Personligen tycker jag att det är skönt! Jag får upptäcka det jag själv tycker om, styra dagen efter tycke och energi, och jag får vara mycket mer spontan än om man reser med andra.

Exempelvis så blir kanske klubbande inte lika kul själv, om det är sådant man gillar, men att gå ut och dricka öl på en massa trevliga hak fungerar alltid.

Som @Abbs skriver - Det blir vad man gör det till. Sätt förväntningarna rätt och det blir superbra.

Ja det var minsann en oerhört lång tid i ensamhet :rolleyes:
Ja verkligen.. Men kan vara en bra start. Min sweet spot är runt 2-3 månader beroende av resmål.

Ska sägas att när man reser ensam så träffar man mer folk och mer locals. Du är mer approachable och det finns inget resesällskap att falla tillbaka på. Kan tyckas läskigt men det är väldigt befriande.

Toppen