Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

För att många har 2+3+2-konfig i business.

Den börjar ju försvinna nu i samband med att många går över till reverse herringbone och staggered konfigurationer. Ser dock inget fel med 2-3-2 om man har ett fönstersäte, och BA kör ju med 2-4-2 eller hur var det? ;)

Det suger golfbollar genom trädgårdsslang att hamna i mittensäte när man flyger business. BA har löst detta genom att separera sätena ordentligt - mycket mer än andra. Mittensätena hos BA är dock till för de som reser tillsammans.

Blev nyfiken... Måhända har det diskuterats på annat håll... Och visst lite OT. Varför tycker du inte om 777?

Även jag passar på att svara på den lite OT-fråga. Jag upplever att 777orna har en tendens att vara ganska bullriga, men framför verkar det stört omöjligt att säkerställa en jämn temperatur i kabinen (i synnerhet den främre). Men visst är det ett bastant och säkert plan.

Slutgiltiga rapporten bekräftar det man redan gått ut med;

- Piloterna flög inte planet, utan litade blint på automatik dom inte förstod.
- CRM var katastrofal.
- Boeing får lite lite skuld i att systemen är komplicerade. Men hade piloterna valt att faktiskt flyga skulle olyckan inte skett.
- Hade flickorna som kastades ur planet haft bälte på sig skulle dom varit vid livet.
- Asiana får skulden för att man inte utbildar sina piloter tillräckligt.

Another carrier on the "no-fly" list för mig.

Tillägg: glömde länka till källan:
http://avherald.com/h?article=464ef64f&opt=0

Last edited:
Skrämmande! Asiana är mycket trevliga att flyga med, men om de har piloter som inte vet vad de jobbar med är flygbolaget inte längre ett alternativ för mig. Tyvärr...

Kan tillägga att flera bekanta är yrkespiloter på klassiska internationella flygbolag (läs SAS, BA bl.a.) och även om dom inte hade sett rapporten var dom helt övertygade att olyckan var Pilot Error. Varför?

Fler och fler flygbolag tar in "piloter" som snarare blir operatörer än flygare. Man pressar in fler sektorer vilket gör trötthet ett större problem än det varit tidigare. Lägg till att en del kulturer har strikta hierarkier där man inte ifrågasätter överordnade och sammanfattning är enkel: olyckorna ligger runt hörnet.

NTSBs in-cockpit animation tydliggör hur mycket piloterna är ute och cyklar under finalen - grunden till olyckan är ingenting som plötsligt inträffar ett par sekunder före touchdown. Från att ha legat för högt mot glidbanan konfigurerar man om automatiken i flygplanet utan att övervaka följderna av det. Under en god stund (när det fortfarande finns tid kvar att göra en go-around) finns så många indikationer på att inflygningen är non-stabilized men ingen i cockpit reagerar. När man väl reagerar är det för sent.

Precis som Concorde skrev så är man dessutom operatör istället för flygare på flight deck. I det här fallet görs en visuell inflygning med hjälp av automatik istället för att flyga flygplanet helt manuellt. Piloterna hade bristfällig utbildning i helt manuella inflygningar och föredrog att använda automatik så långt det gick. Jobbigt då när man inte heller till fullo behärskar automatiken...

Jag vet faktiskt inte ens om man kan kalla de där tomtarna för operatörer. Jag tror vilken 15-åring som helst som spelat 10h flightsimulator skulle göra bättre ifrån sig.

Toppen