Ja tyvärr.Är det normalt att man inte pratar engelska med ATC?
Är det normalt att man inte pratar engelska med ATC?
Är det normalt att man inte pratar engelska med ATC?
Det händer ibland även i Japan när de kommunicerar med japanska piloter.Ja tyvärr.
Då jag (av någon anledning) lägger ett par timmar i veckan på ATC-ljudklipp, cockpitvideo och Air Crash Investigations så hör jag lokalspråk väldigt ofta på frekvensen.
Jag har länge hävdat att Turkish har ett problem med säkerheten. Det är givetvis inte så att det är begränsat till bara flygbolaget utan det finns problem med säkerhetstänket runt allt som har med flyg att göra där.Sen är jag inte förvånad över att det händer på Atatürk - flygplatsen opererar på ungefär 120% kapacitet och har hört att taxa där är rena mardrömmen för piloter. Och åter igen är Asiana i blåsväder!
Håller helt med dig ang. Turkish säkerhetstänk rent generellt. Det är väldigt skrämmande att läsa och höra faktiskt. Som du säger så är en kombination av dessa 2 flygbolag, med deras säkerhet/rutiner/tänk m.m. en rätt dålig kombination.Jag har länge hävdat att Turkish har ett problem med säkerheten. Det är givetvis inte så att det är begränsat till bara flygbolaget utan det finns problem med säkerhetstänket runt allt som har med flyg att göra där.
Asiana har också ett kulturellt problem som gör att denna typ av olyckor enklare sker.
Kombinera de två och man har en A321 utan stjärtfena...
Jag har länge hävdat att Turkish har ett problem med säkerheten. Det är givetvis inte så att det är begränsat till bara flygbolaget utan det finns problem med säkerhetstänket runt allt som har med flyg att göra där.
Asiana har också ett kulturellt problem som gör att denna typ av olyckor enklare sker.
Kombinera de två och man har en A321 utan stjärtfena...
Håller helt med dig ang. Turkish säkerhetstänk rent generellt. Det är väldigt skrämmande att läsa och höra faktiskt. Som du säger så är en kombination av dessa 2 flygbolag, med deras säkerhet/rutiner/tänk m.m. en rätt dålig kombination.
Jo, sannolikheten för en incident ökar om två riskfaktorer finns. Det kan självfallet fortfarande vara helt den ena partens fel men den sammanlagda sannolikheten för en incident ökar. På samma sätt som att det är 4 gånger högre sannolikhet för motorbortfall på ett 4-motorigt plan versus på ett enmotorigt, så länge det är samma motorer.Men den logiken är väl inte särskilt glasklar. Skulden i det här fallet kan mycket väl ligga 100% på den ena parten trots den andra partens dåliga "track record".
Grejen är att allt inom flygsäkerhet är designat med redundans. I det här fallet ska ATC se till att leda planen på ett säkert sätt och piloten ska se till att ATC inte missar något. Andra i cockpit ska se till att piloten inte missar något osv osv.Men den logiken är väl inte särskilt glasklar. Skulden i det här fallet kan mycket väl ligga 100% på den ena parten trots den andra partens dåliga "track record".