Senaste nytt

Artikel: Video: BusinessClass.se tvåårsfest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppriktig feedback:
Lyssnade bara på början och när Martin nämnde sina "eh" hörde jag dem. På Spring tyckte jag Martin var riktigt bra på att snacka.

Väldigt bra att höra sig själv på video, har inte insett hur otydligt och snabbt jag talar. Behöver a-r-t-i-k-u-l-e-r-a bättre och tala långsammare.

En liten detalj som jag inte planerat var att datorn inte låg inom mitt synfält - det märks kanske inte på videon men jag snackar igenom hela presentationen ad hoc i princip utan manus.


Det är skitsvårt att snacka utan ticks och det krävs mycket träning. Bästa sättet att vänja sig av med dem är, imho, att videofilma sig själv och titta på eländet. Då får man både vokala ticks och rörelseticks.

Om ni har förslag på var jag kan träna detta så är jag intresserad - kan se framför mig enormt mycket större events framöver och kanske även inspelningar på TV och då vill jag vara förberedd.


Rundgången försvann efter 15 minuter och nu har även jag sett klart hela. Kanon!

Vem vann Business biljetterna med Air France/KLM och VIP upplevelsen på Arlanda/Landvetter? :)

Det var grymt kul att Air France KLM lottade ut en Business biljett i deras nya kabin! Jag tror vinnaren får ge sig själv till känna.


Men 0800 kan man väl förvänta sig att de är på jobbet iaf, eller hur..?

Jacob är på jobbet: han flyger Malmö Aviation till Östersund nu på morgonen för att inviga loungen där uppe :)

Jag är på kontoret, vi håller på att synka resurserna inför lanseringen ikväll.
 
En sak som är jättespännande och svår att bedöma i förväg är reaktionen från er medlemmar. Exempel:

1. Vi byter typsnitt på sajten. Publikstorm, folk lämnar sajten, 100 inlägg.

Så här i efterhand: pytteliten grej som blåste förbi direkt.


2. Vi har fått investerare bakom BusinessClass.se som gör att vi går från hobbysajt till något betydligt större, långsiktigare, större målgrupp (20 miljoner innevånare i SE/NO/DK) och med heltidsanställd personal. Framtiden är säkrad och vår favoritsajt kommer bli sjukt bra framöver. 0 inlägg.

Så här i efterhand: enorm, superstor grej som kommer förändra allt i många år framöver.

:)
 

agehall

Medlem
Om ni har förslag på var jag kan träna detta så är jag intresserad - kan se framför mig enormt mycket större events framöver och kanske även inspelningar på TV och då vill jag vara förberedd.

Jag övade framför datorn hemma när jag gav mycket föredrag. Det finns ett par grundläggande fel som många gör och som är lätta att korrigera med inspelning:

1) Man pratar för fort och
2) Man har vocal ticks

Båda märks rejält när man lyssnar på sig själv inspelad och man kan öva bort dem. Det jobbiga är att det tar tid...

Själv föredrar jag också att skriva ett väldigt detaljerat manus som jag sedan kokar ner till waypoints. De ger bra struktur och man behöver inte läsa så mycket innantill.

En annan sak som är bra att tänka på - bli inte för upprymd av ämnet! Det är svårt att inte bli det när man pratar om något man brinner för men av utomstående kan det lätt uppfattas som oseriöst för att man bara snackar på och verkar hur nördig som helst. Att tala sansat och lungt är viktigt för att få ut sitt budskap!

edit: För att även kommentera Martins andra inlägg;

Det som är en stor grej för er bakom kulisserna märks relativt lite för oss än så länge. Bytet av typsnittet var däremot väldigt konkret och gav märkbara försämringar direkt (iaf på min dator).

Klart man kan ha åsikter om att BC går från ett hobbyprojekt till något kommersiellt, men så länge det inte får allt för tydliga återspeglingar i siten så tror jag inte det är något vi besökare kommer att tänka så mycket på.

Själv är jag bara glad att det inte längre är ett projekt som kan ta slut imorgon.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
VA?!?! HAR NI BYTT TYPSNITT?! Va tusan! ;)

Skämt åsido, det är inte så konstigt dock. Typsnittet var något man märkte på en gång. Punkt 2 ovan är ju inget som har märkts än för oss vanliga dödliga.

Jag ser med spänning fram emot vad som kommer hända dock. :)
 

Hall

Medlem
En liten detalj som jag inte planerat var att datorn inte låg inom mitt synfält - det märks kanske inte på videon men jag snackar igenom hela presentationen ad hoc i princip utan manus.

Om ni har förslag på var jag kan träna detta så är jag intresserad - kan se framför mig enormt mycket större events framöver och kanske även inspelningar på TV och då vill jag vara förberedd.

Du kan ha ett manus från början men sedan när du kör en riktigt viktig presentation så skall du kunna den så otroligt bra att du kan skippa datorn. Powerpoint/Keynote får aldrig vara ditt manus om du vill nå riktigt långt. Ett boktips är "Presentation Secrets of Steve Jobs". Jobs övade absurt mycket trots att han hade en hel del talang.

Vet du vad du skall säga så behöver det aldrig bli några fyllnadsljud. Öva istället på konstpauser. Du har en bra närvaro och karisma så är du bara riktigt bra förberedd nästa gång så blir det världsklass.
 

fly4fun

Medlem
2. Vi har fått investerare bakom BusinessClass.se som gör att vi går från hobbysajt till något betydligt större, långsiktigare, större målgrupp (20 miljoner innevånare i SE/NO/DK) och med heltidsanställd personal. Framtiden är säkrad och vår favoritsajt kommer bli sjukt bra framöver. 0 inlägg.

Kanske inte så konstigt då ni inte nämnt detta på sajten. Såg nyheten först när jag kollat hela videoklippet. Sajten där man gång på gång rekommenderas att gå direkt till flygbolagen och inte använda en resebyrå, hoppar i säng med resebyrån som kom sist i resebyråtestet

http://www.businessclass.se/artikla...-plats-18-sembo-solfaktor-kilroy-travels.html

"I kategorin övrigt slår Solfaktor på stora trumman och får testest sämsta resultat."

Känns som ni skäms för att ha tagit detta steg?
 
Du kan ha ett manus från början men sedan när du kör en riktigt viktig presentation så skall du kunna den så otroligt bra att du kan skippa datorn. Powerpoint/Keynote får aldrig vara ditt manus om du vill nå riktigt långt. Ett boktips är "Presentation Secrets of Steve Jobs". Jobs övade absurt mycket trots att han hade en hel del talang.

Vet du vad du skall säga så behöver det aldrig bli några fyllnadsljud. Öva istället på konstpauser. Du har en bra närvaro och karisma så är du bara riktigt bra förberedd nästa gång så blir det världsklass.

Visst är det så, ofta är det rätt pressat med tid inför dessa events eftersom det är även är jag som arrangerar allt. Ska plocka upp den där boken! Konstpauser är bra, tack för alla tips!


Kanske inte så konstigt då ni inte nämnt detta på sajten. Såg nyheten först när jag kollat hela videoklippet. Sajten där man gång på gång rekommenderas att gå direkt till flygbolagen och inte använda en resebyrå, hoppar i säng med resebyrån som kom sist i resebyråtestet

http://www.businessclass.se/artikla...-plats-18-sembo-solfaktor-kilroy-travels.html

"I kategorin övrigt slår Solfaktor på stora trumman och får testest sämsta resultat."

Känns som ni skäms för att ha tagit detta steg?

Haha, det var faktiskt planerat att Jason skulle prata om det men han hade inget manus så jag han glömde det. Det är rätt komiskt att dom kom näst sist (två år i rad om jag inte minns fel) och kanske också en anledning till att dom vill ha våra kunskaper och erfarenheter in i koncernen.

Vi skäms absolut inte - om du har sett klippet ser du nog hur glada och stolta vi är att ha hittat en väg framåt. Att säkra sajtens framtid och att få möjligheten att förverkliga våra drömmar/planer är allt vi kan begära. Vår verksamhet är skild från resten av koncernen i både fysiskt (Stockholm/Oslo) och praktiskt. Snart även juridiskt i formen av att vi blir ett eget bolag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen