Senaste nytt

Artikel: SAS beställer Airbus A350 till långlinjeflottan

Poängen är att "mycket bredare" är ett subjektivt begrepp. De flesta är nog överens om att B777 är en magnitud större än A330/340. Kabinbredden på de två skiljer ändå inte mer än 49cm. Med tanke på att skillnaden mellan A330/340 och A350 är 33cm skulle jag vilja påstå, med B777-jämförelsen som grund, att det är helt okej att kalla A350 "ganska mycket bredare" än sin föregångare.

ok :p kalla det vad du vill. tjena.

Eftersom de säger att uppgradering av kabinen ska ske på 7 st A330/340 så får man förutsätta att det är alla 4 nuvarande A330 och 3 A340, och att det är de 4 A340 som inte uppgraderas som ersätts av A330E. De 3 uppgraderade A340 behålls isf då till (åtminstone) 3 A350 levererats.

Skulle optionerna utnyttjas så blir väl flottan 14 A350 och 8 A330, eller?

340: så är det ju, tack
Flottan: ja, om man behåller de äldsta 330 men jag tvivlar starkt på att SAS kommer att ha 22 plan när sista optionen är levererad, tror snarare att dom fasar ut 330 första generationen. I vilket fall verkar nuvarande ledning göra en annan bedömning om strategin för IC trafiken, andas mer optimism än tidigare.

I vilket fall verkar nuvarande ledning göra en annan bedömning om strategin för IC trafiken, andas mer optimism än tidigare.

Rickard nämnde under presskonferensen att SFO gått bättre än deras högt ställda förväntningar, så det kanske givit ny luft under vingarna (oops;)) åt IC-trafiken.

Rickard nämnde under presskonferensen att SFO gått bättre än deras högt ställda förväntningar, så det kanske givit ny luft under vingarna (oops;)) åt IC-trafiken.

Jo, det har vi allt märkt... I takt med bokningarna trillat in har ju bonusplatserna flugit iväg (hoppsan :) )

Länk till presskonferensen, som jag inte hittade på sasgroup.net.

SAS press conference, 25th ... on SAS press conference

EDIT: Nu fick jag ett mail som säger såhär: 2015 kommer de första A330-300 Enhanced kunna vara i bruk och 2018 landar den första A350-900 hos oss. Dessutom kommer vi fram till 2015 att uppgradera kabinen i sju av våra befintliga långdistansplan.

Vad innebär det sista? Att det är A330-planen samt de tre yngsta a340 (eller de som ska vara kvar i flottan längst) som ska uppgraderas?

Last edited:
Jag har svårt att se hur SAS skulle kunna konkurrera med till exempel Qatar och Emirates (österut) från ARN. Prismässigt blir det nog tungt. Möjligtvis av bekvämlighetsskäl att kunna flyga direkt från ARN till diverse destinationer. Blir intressant att se vilka destinationer det kan tänkas bli.

Jag har svårt att se hur SAS skulle kunna konkurrera med till exempel Qatar och Emirates (österut) från ARN. Prismässigt blir det nog tungt. Möjligtvis av bekvämlighetsskäl att kunna flyga direkt från ARN till diverse destinationer. Blir intressant att se vilka destinationer det kan tänkas bli.

För att SAS ska kunna konkurrera med direktflighter måste de minst ha ett destinationsprogram som AY. Annars blir det ändå en eller två byten.

Toppen