Senaste nytt

Artikel: SAS beställer Airbus A350 till långlinjeflottan

Varför bygger alla 3+3+3? Varför inte 2+5+2 t.ex.? Borde väl kunna tillfredställa fler passagerar och den stackarn som sitter i mitten på en 5 rad sitter inte sämre till är de längst ut på sidorna i 3+3+3 (d.v.s. måste be två personer att flytta på sig för att komma ut)

Lite OT: är 9 stolar maximalt på de bredaste flygplanstyperna?
 
Lite OT: är 9 stolar maximalt på de bredaste flygplanstyperna?

B777, B747 och A380 klarar 10 (3-4-3). Såvitt jag vet körs de två senare alltid i 10 abreast-config, medan B777 ligger på gränsen, och där 10 i bredd i economy blir riktigt plågsamt. Men som alltjämt blir vanligare.
 
Last edited:
Bra beslut , och RR Trent motorer på hela långdistansflottan ! Men jag förstår inte riktigt utfasningsplanen för 340 - ut med 7+1 340 och ersätter dom med fyra 330 under 2015 då leasingen upphör, detta funkar ju inte. Eller lever yngsta 340 kvar till sista 350 levererats ?
En annan fråga, hur ser flottan ut om optionerna utnyttjas? 14 st 350 och 4 st 330 ? I så fall är det ju en rejäl nettoökning som öppnar upp för intressanta destinationer.
 
B777, B747 och A380 klarar 10 (3-4-3). Såvitt jag vet körs de två senare alltid i 10 abreast-config, medan B777 ligger på gränsen, och där 10 i bredd i economy blir riktigt plågsamt. Men som alltjämt blir vanligare.
Air Asia kommer flyga A350 med 10 i bredd men då blir det trångt, jäkligt trångt...
 
Men jag förstår inte riktigt utfasningsplanen för 340 - ut med 7+1 340 och ersätter dom med fyra 330 under 2015 då leasingen upphör, detta funkar ju inte. Eller lever yngsta 340 kvar till sista 350 levererats ?
En annan fråga, hur ser flottan ut om optionerna utnyttjas? 14 st 350 och 4 st 330 ? I så fall är det ju en rejäl nettoökning som öppnar upp för intressanta destinationer.

Eftersom de säger att uppgradering av kabinen ska ske på 7 st A330/340 så får man förutsätta att det är alla 4 nuvarande A330 och 3 A340, och att det är de 4 A340 som inte uppgraderas som ersätts av A330E. De 3 uppgraderade A340 behålls isf då till (åtminstone) 3 A350 levererats.

Skulle optionerna utnyttjas så blir väl flottan 14 A350 och 8 A330, eller?
 
Vad har B777 med det att göra? :confused:
Diskussionen handlade om bredd A340 vs. A350.

Poängen är att "mycket bredare" är ett subjektivt begrepp. De flesta är nog överens om att B777 är en magnitud större än A330/340. Kabinbredden på de två skiljer ändå inte mer än 49cm. Med tanke på att skillnaden mellan A330/340 och A350 är 33cm skulle jag vilja påstå, med B777-jämförelsen som grund, att det är helt okej att kalla A350 "ganska mycket bredare" än sin föregångare.
 
Toppen