Dr. Miles
Expert
Jag tycker att 2-4-3 är en bättre konfiguration.
Back in MD-11 era!
Jag tycker att 2-4-3 är en bättre konfiguration.
Varför bygger alla 3+3+3? Varför inte 2+5+2 t.ex.? Borde väl kunna tillfredställa fler passagerar och den stackarn som sitter i mitten på en 5 rad sitter inte sämre till är de längst ut på sidorna i 3+3+3 (d.v.s. måste be två personer att flytta på sig för att komma ut)
Lite OT: är 9 stolar maximalt på de bredaste flygplanstyperna?
Air Asia kommer flyga A350 med 10 i bredd men då blir det trångt, jäkligt trångt...B777, B747 och A380 klarar 10 (3-4-3). Såvitt jag vet körs de två senare alltid i 10 abreast-config, medan B777 ligger på gränsen, och där 10 i bredd i economy blir riktigt plågsamt. Men som alltjämt blir vanligare.
Air Asia kommer flyga A350 med 10 i bredd men då blir det trångt, jäkligt trångt...
Men jag förstår inte riktigt utfasningsplanen för 340 - ut med 7+1 340 och ersätter dom med fyra 330 under 2015 då leasingen upphör, detta funkar ju inte. Eller lever yngsta 340 kvar till sista 350 levererats ?
En annan fråga, hur ser flottan ut om optionerna utnyttjas? 14 st 350 och 4 st 330 ? I så fall är det ju en rejäl nettoökning som öppnar upp för intressanta destinationer.
Mycket bredare är att ta i, läs inläggen tidigare i tråden.
B777 är bara 26cm bredare än A350, och där är det vanligt med 10-abreast...
Vad har B777 med det att göra?
Diskussionen handlade om bredd A340 vs. A350.