Att Norwegians bokningssida totalkraschade under torsdagen undgick nog ingen.
Hittade denna lilla pressrelease från företaget Apica som ger sina tips hur denna kunde undvikits.
Webbexperterna: Så kan Norwegian undvika krasher vid nästa biljettsläpp
2012-11-08 16:51
Nyhetstips:
Vi har noga följt utvecklingen efter att Norwegian släppt biljetter till New York under dagen och har följande tips gällande detta.
Norwegian kraschade sajt berodde med största säkerhet helt enkelt på att deras bokningssystem på hemsidan inte var optimerat för det stora besökstryck som biljettsläppet genererade. Detta borde de ha kunnat förutse, och förberett sig på. Det hade varit enkelt och gått snabbt att skaffa sig extra kapacitet i det s.k. molnet.
Rekommendationen från vår sida för att förhindra detta i framtiden är att man inför nästa biljettsläpp prestandaplanerar och utför ett s.k. lasttest för att utvärdera sajten och var eventuella svagheter i systemet finns, och sedan åtgärdar dessa. Man kan simulera både bokningsförfaranden och besökstryck i en testmiljö så att när man väl gör ett livesläpp inte behöver råka ut för situationer likt denna. Ser man att man har dålig kapacitet kan man antingen åtgärda det permanent med fler servrar, eller temporärt hyra in serverkapacitet i molnet. Man bör även komplettera detta med att övervaka sajten med en övervakningstjänst som ständigt övervakar svarstiderna. Det är lite förvånande att Norwegian inte använder sådana tjänster. Detta lär ju hända igen.