Senaste nytt

Artikel: BusinessClass lanserar i Norge och Danmark

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har väldigt lätt för att läsa norska men att prata i telefon med en norsk är ju helt omöjligt.
Håller dock med vad oioi säger en aning. Känns lite väl tidigt att expandera i DK och NO men vem är jag att ha åsiker egentligen så kör på om det känns bra! :cool:
 

Palazzi

Medlem
Jag har väldigt lätt för att läsa norska men att prata i telefon med en norsk är ju helt omöjligt.
Håller dock med vad oioi säger en aning. Känns lite väl tidigt att expandera i DK och NO men vem är jag att ha åsiker egentligen så kör på om det känns bra! :cool:

Lägger inte heller några åsikter i detta, och är inte initiativtagare till beslutet :) För min del får det gärna bli ett test i dessa länder, och hoppas på att det "sätter sig".... Om engangemanget är som i Sverige så borde iaf forumets expansion vara "självgående" :cool:

Jag tror dock fortsatt att det finns större barriärer än vad folk tror gällande språkskillnader. Har sett exempel på det i andra undersökningar..... Vissa extremfall visar t.o.m. att australiensare ibland räds amerikanska forum, trots att språket är detsamma (till största del).
Jag tror detta har att göra med att forum upplevs som ett "digitalt fikarum" (tack Agehall för det eminenta uttrycket). I ett fikarum vill man inte bara göra sig förstådd, utan även känna sig bekväm... Den lilla skillnaden mellan det norska och svenska språket kan bidra till en känsla av att vara obekväm. Möjligen förstärks problematiken av att man upplever sig vara en minoritet i en svensk sfär.... Givetvis kan denna osäkerhet skilja från person till person.

Bara en teori jag har :)
 
Last edited:
Jag ser bara till mig själv - hur många norska och danska sajter följer jag? I princip inga alls utöver flyprat.no men där känner jag mig inte 100% välkommen som svensk.
 

Dr. Miles

Expert
@pep, du måste känna dig välkommen även om jag inte förstår allt du skriver. ;)
Lyckligt nog det finns Google Translate som löser en hel del problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen