Senaste nytt

Arlanda - Sveg Jonair

Jag flög sträckan för 2 månader sen. Riktigt skoj för en som vill sitta och titta hur det rattas i cockpit.

Fullt (8 pax) kabinen på ARN-EVG.
5 pax när vi åkte hem.

Landning i Sveg från 2B:
IMG_3245.jpg

Enda synliga planet på flygplatsen:
IMG_3246.jpg

Priobaggage:
IMG_3248.jpg

Arlanda från 1A
IMG_3315.jpg

Det här kräver ju lite mer förklaring, Turbulens? Ingen starksprit på planet? Inte någon riktig businesstol?
Inte så dramatiskt som det låter kanske. Första gången i ett sånt pytteplan och det var turbulent som fasiken vid start och landning. Och eftersom det mellanlandades så behövde jag uppleva det fler gånger än jag ville. Det var dessutom väldigt trångt och klaustrofobiskt.

Mannen över gången förbarmade sig och lånade ut sin tidning när han såg hur vita mina knogar var och pratade med mig så gott det gick med oljudet runt.

Så nej, det var nog sista gången jag flög till Sveg! ;)

Ser ju toppen ut för någon med lite flygintresse! :) Ska definitivt ta en tur. Sen. Efter Coronaröran om det finns något flygbolag kvar.

Det ska nog inte vara någon fara: Här är flygbolagen som får statligt stöd - Travel News

Inte så dramatiskt som det låter kanske. Första gången i ett sånt pytteplan och det var turbulent som fasiken vid start och landning. Och eftersom det mellanlandades så behövde jag uppleva det fler gånger än jag ville. Det var dessutom väldigt trångt och klaustrofobiskt.

Mannen över gången förbarmade sig och lånade ut sin tidning när han såg hur vita mina knogar var och pratade med mig så gott det gick med oljudet runt.

Så nej, det var nog sista gången jag flög till Sveg! ;)
Oj, det låter ju inte som en rolig upplevelse.
Vi hade ingen turbulent resa, men jag har nog aldrig känt mig så säker som jag gjorde i det lilla planet.
Men trångt kan kan hålla med dig om att det var. :)

Jag flög med dom upp till Sveg häromåret året, never ever again att jag sätter mig i ett sånt flygplan igen. :eek: Vill mig minnas att jag skrev om det här inne i ngn tråd med.

Lite OT.
Är det ngn som vet hur man hittar Garbo- statyn? Att vimsa ut i skogen och bli räddad av fjällfolket känns rent spontant lite sisådär. ;) Men som en stor beundrare av M’s Garbo så skulle det lätt kunna bli ett resemål i sommar.
Och nej, jag har en bil som rullar så det blir absolut inte flyget upp. :cool:
Slut på OT.

Det ska nog inte vara någon fara: Här är flygbolagen som får statligt stöd - Travel News

Oj, det låter ju inte som en rolig upplevelse.
Vi hade ingen turbulent resa, men jag har nog aldrig känt mig så säker som jag gjorde i det lilla planet.
Men trångt kan kan hålla med dig om att det var. :)
Nej men det varierar såklart. Jag gillar inte allt för trånga utrymmen som det är, och den unga piloten i t-shirt, shorts och gympadojor stärkte inte min trygghetskänsla. Inte heller blev det bättre när planet inte kunde köra rakt på banan utan nosen svängde fram och tillbaka, och vi hamnade bakom ett jätteplanet i kön på Arlanda så man blev påmind om hur liten man var hela tiden.

Väl i luften var det okej, och på hemresan hade piloterna KLM-uniform(!) och var lite äldre så det kändes tryggare. Fördomsfull som man är. Jag tror de var instruktörer för de flög vad jag tror var skolflygningar under tiden planet inväntade returresan i Sveg.

Toppen