Senaste nytt

Arlanda, norra Europas svar på Manilla Airport

Det är väl på väg i nuvarande planer också, efter nuvarande uppgradering av T5 med pir G etc:

https://www.swedavia.se/globalasset...drag/stockholm-arlanda-airport-masterplan.pdf

Men som flera har påpekat, det brukar inte ha varit svårt att dra upp planer för Arlanda, men genomförandet kommer inte alltid i land... Speciellt som de väljer att dra igång större utbyggnader under suboptimala omständigheter (2001, 2020).

Det där dokumentet tycker jag mest talar om att bygga en satellitterminal norr om bana 2, dvs längre avstånd.

Men ja, ideer har det funnits gott om men mindre utförande.

Det där dokumentet tycker jag mest talar om att bygga en satellitterminal norr om bana 2, dvs längre avstånd.

Men ja, ideer har det funnits gott om men mindre utförande.

Det är ett utredningsarbete av flera olika varianter med ställningstagande mot slutet, se sektion 4:

Utifrån de analyser som gjorts i den pågående fas 2 är slutsatsen att det
huvudsakliga planeringsalternativet för de fördjupande faserna 3 och 4 bör vara
Terminal med satellit i öst.

Nu är det väl inte helt spikat, och jag skulle tro att nuvarande pandemi har ställt till ordentligt med besvär för att ta beslut om expansionsplaner, men de för ett rimligt resonemang.

En satellit-terminal/pir låter som om det kommer att bli ännu värre än idag.
Finns det ingen transit person med i förarbetena? (OBS menar flygtransit, så det inte misstolkas.)

En satellit-terminal/pir låter som om det kommer att bli ännu värre än idag.
Finns det ingen transit person med i förarbetena? (OBS menar flygtransit, så det inte misstolkas.)

Tja, det finns inte så jättemycket plats kvar att bygga ut efter pir G och utbyggnad av T2 med två pirer, så något remote måste ju till då (eller storflytt). Två närliggande terminaler (blir ju typ "norr" och "syd" som i långt tidigare planer) med en satelitpir känns som att det skulle funka bättre än två helt separata terminaler. Helt avgörande blir ju förbindelserna med APM, München tycker jag fungerar bra där, så vi kan ju hoppas på att de hämtar inspiration därifrån för genomförandet.

Det sagt, satelitpiren behövs ju först när resandet har nästan dubblats jämfört med 2019, så rätt många av oss hinner nog gå i pension tills dess...

GOT är knappast bättre.
Landade 15 min efter tidtabell från AGP i lördags. Piloten ropar ut att vi får vänta en stund. Han har blivit tilldelad en gate där det redan står ett plan som förhoppningsvis strax ska taxa ut.
Det var ju inte brist på lediga gate:er direkt

Anlände från Hong Kong för några år sedan med SAS till Anklanda. I Hong Kong fungerade allting precis som vanligt :) Väl framme i U-landet Sverige så möts vi av en icke fungerande rulltrappa upp till taket för vidare gång mot passkontrollen :) Efter 11 timmar hem från HKG så var det inte hela världen att gå uppför trappen men det symboliserar Anklanda ganska bra :) TG, EK samt SK (Chicago) fanns vid gaterna på F piren samt antagligen 1 eller 2 plan till London. Dvs några gater var tomma och man kan bara undra varför vi parkerade bredvid SK som vanligt :)

Trappan ner till passkontrollen är också rätt underbar när EK precis har anlänt och man själv kommer från London och det bara matas på med folk
ner för sista rulltrappan till passkontrollen och ingen vet var de ska ta vägen :)

Återigen har jag "äran" att passera ARN i en transit mot GBG. Kort Taxitur in mot terminal, sedan passera passkontroll trots Shengen men OK för Covidkontroll sedan runt hörnet för en säkerhetskontroll trots att jag fortfarande torde vara på Airside. På fråga varför de gör så här kommer svaret:
"Vi i Sverige litar inte på säkerhetskontroller i andra länder".
Någon/några ansvariga borde gå grundkurs 1 i logistik.
Varför fungerar detta i stort sett resten av världen?

Återigen har jag "äran" att passera ARN i en transit mot GBG. Kort Taxitur in mot terminal, sedan passera passkontroll trots Shengen men OK för Covidkontroll sedan runt hörnet för en säkerhetskontroll trots att jag fortfarande torde vara på Airside. På fråga varför de gör så här kommer svaret:
"Vi i Sverige litar inte på säkerhetskontroller i andra länder".
Någon/några ansvariga borde gå grundkurs 1 i logistik.
Varför fungerar detta i stort sett resten av världen?

Varifrån anlände du till Arlanda? För om du kom från en destination utanför EES eller Schweiz så ska man enligt EU-regler gå igenom en säkerhetskontroll för att få fortsätta att vara på airside (möjligen har också Storbritannien kvar ett undantag sedan de var EU-land). D.v.s. det är ingen regel som någon på Arlanda eller Swedavia hittat på utan så är det i hela EU (även Göteborg). Om du däremot kom från en annan destination inom EES/Schweiz är det mycket märkligt om du var tvungen att gå igenom en ny säkerhetskontroll för att få vara kvar på airside, det har jag aldrig behövt göra på Arlanda.

Att du fick gå igenom passkontroll trots att du kom från ett annat Schengenland är inte så konstigt. Schengenreglerna är satta på paus och det råder generellt förbud för inresa till Sverige för utlänningar från alla Schengenländer utanför Norden. Förbudet kan dock hävas på en rad olika grunder, varav negativt covid-test är en men även andra grunder finns för att häva det generella inreseförbudet, bl.a. om man har uppehållstillstånd i Sverige, är under 18 år eller är diplomat m.m.

Toppen