Senaste nytt

Arlanda, norra Europas svar på Manilla Airport

Bisarrt usel logistik på Arlanda. Konstiga trappor och korridorer nät man ankommer ex-Schengen. Rätt pissigt och svindyrt utbud. Tvångsmarsch genom shopping som i bästa fall är ointressant.

Och värst av allt. Så förbannat smutsigt. Har aldrig sett en ren toalett på ARN i hela mitt liv.

Lägg ner, gör om till matarhållplats och kör allt långt från CPH.

Just nu pågår ett större arbete på bana 01L/19R. Många års användning av Antifreeze som halkbekämpning på vintrarna har gjort asfalten porös och i dåligt skick. Detta åtgärdas nu. Pga detta används 19L EM-bana inte sällan på natten vid sydliga vindar. Därav ganska lång taxi in till gate.

Och värst av allt. Så förbannat smutsigt. Har aldrig sett en ren toalett på ARN i hela mitt liv.

Är det inte så överallt i Sverige? Denna typ av verksamhet/service får aldrig kosta något, och ingen ser/förstår värdet i detta - och det gäller såväl publika som privata miljöer, inomhus som utomhus. Att service, i ett land som till 70% bygger på tjänstenäring, fungerar så dåligt är ganska makabert. Sedan har det väl inte passat politikerna heller, och tolkningen har blivit att det anstår inte ett land som Sverige att människor ska att arbeta med städning och grundläggande service - trots att behovet är skriande.
Just offentliga toaletter är ju också relativt sällsynt i Sverige sett till västvärlden generellt, är min uppfattning.

Tvingades passera Arlanda i dag, pga ombokade flyg. Varför läggs inte den flygplatsen ner?
Ankommer typ 00:25 till ARN från Alicante och efter en låång taxi fram till gate tvingas som vanligt gå så långt det bara är möjligt för att komma till ett hotell i Sky City. Kundvänlighet =0. Kanske -5 in userfriendly.
Vaknar tidigt och ska ta flyget till framsidan från gate 16A. Kommer till första säkerhetschecken som är stängd och hänvisar till nästa 200m bort. LÅÅÅNG korridor med lite incheckningsdiskar med noll personer och en vägg som skiljer mig från securitychecked area. Efter typ 600-800 m kommer jag till en öppen säkerhetscheck och fasttrack fungerar helt OK!!! Sedan får man gå 600-800 m på andra sidan väggen nu i securitychecked area tillbaka i motsatt riktning tills man kommer till 16A. På vilket sätt är detta bra för Arlandas passagerare? Vad tillför det? Vad får mig att vilja åka via Arlanda igen?
Den logistikansvariga på Arlanda borde om inte släppas över havet ala Pinochet, så åtminstone tvingas åka med Västtrafik i några dygn före avfärden mot platser där inget internet eller flyg finnes.
Hur i Helvete kan man få till detta så uselt?
Varför säger man att man ska lägga ner Bromma när förste alternativet att lägga ner borde vara ett in funktionellt Arlanda. Är det det gamla Stockholmska mindrevärdighetskomplexet som lever kvar? Man vill vara en storstad och en storflygplats och då gäller långa taxitider, lång gångväg till bagage och tull, långt till transfer osv.
Arlanda måste vara norra Europas sämsta flygplats vad det gäller logistik och då räknar jag in både Paris och Berlin i Norra Europa.
Stäng, och bygg snabbtåg till GBG och CPH, så kan det bli bra.

Varje gång jag är på Arlanda känns det som man besöker sovjet innan murens fall ...

Hade "äran" att påbörja en flygning från terminal 2 förra året strax innan Coronan slog in på riktigt, herrejävlar vilket mörker. Van vid Köpenhamns flygplats så var det inget kul, incheckning i någon kakelklädd vänthall där man nästan bad om ursäkt för att få lämna in en väska. Vidare till en lounge som låg inklämd en våning upp med utsikt mot närmaste ventilationssystem. Första affären efter säk. kontrollen liknade mer ICA Maxi än en flygplats. Ena lokalen var knappt uppvärmd för att i nästa kräma på tropiska temperaturer.
För en ekonomiresa till Moskva så blir det ett naturligt steg men vill man plocka biz-folk från CPH eller HEL så måste man investera och förstå sin kundgrupp.

Jag tycker att ni har såååå höga krav känns nästa som att ni är bortskämda.
Jag som är en mycket enkel person, har endast ett enkelt krav, att få flyga till en destination som jag vill till, även om jag skall passera ICA MAXI först eller om nöden gör att jag måste besöka en bekvämlighets inrättning som inte är ren, ta en promenad ut till gaten inga problem för mig, taxa i 5 minuter, det kommer jag bara njuta av.

Bortskämda kanske och säkert lite överdrivet gnälliga när de får chansen men i grund och botten så är en del av kritiken fullt legitim. Inte den om att flygplatsen är ett köpcentrum eller personalen är otrevlig eller toaletterna smutsiga för det är likadant överallt.

Ett stort problem, enligt mig, är att Arlanda är så utspritt och jämför man med Kastrup eller Schiphol så har båda ett centralt "torg" där man samlas. Därifrån utgår pirer med förvisso delvis väldigt långa avstånd men där använder man ju också rullband för att underlätta. Arlanda saknar detta. De utbyggnader som ska ske på Arlanda verkar dessutom gå ut på att bygga ännu längre bort från centrum av Arlanda.

Bortskämda kanske och säkert lite överdrivet gnälliga när de får chansen men i grund och botten så är en del av kritiken fullt legitim. Inte den om att flygplatsen är ett köpcentrum eller personalen är otrevlig eller toaletterna smutsiga för det är likadant överallt.

Ett stort problem, enligt mig, är att Arlanda är så utspritt och jämför man med Kastrup eller Schiphol så har båda ett centralt "torg" där man samlas. Därifrån utgår pirer med förvisso delvis väldigt långa avstånd men där använder man ju också rullband för att underlätta. Arlanda saknar detta. De utbyggnader som ska ske på Arlanda verkar dessutom gå ut på att bygga ännu längre bort från centrum av Arlanda.
Schiphol är inte så utspritt? Prova att flyga till London med BA därifrån

Toppen