Senaste nytt

Arlanda, norra Europas svar på Manilla Airport

Tips, flyg inte via Amsterdam om du vill undvika lång taxi, Polderbaan ligger ju i en klass för sig när man pratar lång taxiväg... Sen kan vi ju prata om avstånd på flygplatsen, nu är väl 600-800 meter i överdrift på Arlanda, Amsterdams avstånd är ju dock än värre och det borde ju vara norra Europa då du räkna in Paris där?

Att de stängt en security checkpoint nu har ju med pandemin att göra, finns inte underlag för att ha båda öppna. Väldigt irriterande om man flyger från gate 11-20, men vi kommer få leva med det.
Ändå intressant att du nämner säkerhetskontrollen, den fungerar ju aningen bättre än på GOT åtminstone där man får köa nedanför rulltrappan.

Vad är det för fel på logistiken på nya BER? Den ska väl vara helt ok? Gamla TXL var bara bra på en sak, man kunde sitta i en taxi 30 sekunder efter man gått av planet, helt ok logistik för mig.

Kul att ha dig på besök på framsidan i alla fall, där räkorna är som godast :D

Glöm inte nya IST... Ett monster av alla monster!
Snygg och modern flygplats, men överdimensionerad i storlek och underdimensionerad i allting annat!!!
27 min att gå från gaterna längst ut i F till de längst bort i G. Då gick jag riktigt snabbt med ett litet handbaggage och använde rullbanden. Kan tänka mig att det tar nästan det dubbla om man har familj och mer baggage. Det betyder att det lätt kan ta över en timme att gå från en gate till en annan...
Istanbul-Airport-Map.jpg

Flygplatsoperatören Swedavia (och tidigare Luftfartsverket) måste ha något slags rekord i nedlagda projekt. När SAS beställde terminal 2 så hade man planer på att bygga terminal 1 mellan nuvarande terminal 2 och nuvarande cargo city, det blev stoppat. När Arlandabanan byggdes så hade dom planer på att bygga två terminalområden, Arlanda syd och Arlanda nord där Arlanda syd skulle bestå av nuvarande terminalerna 2, 3 och 4 med en helt ny incheckningsbyggnad framför, och motsvarande förbättringar i terminal 5 som skulle bli Arlanda nord.

Det är väldigt olyckligt att detta inte blev genomfört då det skulle blivit riktigt bra!

Nu håller man på med att integrera terminal 4 och 5, bredda gången med rullband mellan 5B och 5A, samt övriga projekt med ny marknadsplats vilket kommer att bli bra, däremot tråkigt att man lagt Pir G på is, då detta skulle passat riktigt bra med den nya marknadsplatsen.
https://www.swedavia.net/airport/arlanda/start/vad-hander/arlandas-utveckling

Last edited:
Nu håller man på med att integrera terminal 4 och 5, bredda gången med rullband mellan 5B och 5A, samt övriga projekt med ny marknadsplats vilket kommer att bli bra, däremot tråkigt att man lagt Pir G på is, då detta skulle passat riktigt bra med den nya marknadsplatsen.
https://www.swedavia.net/airport/arlanda/start/vad-hander/arlandas-utveckling

Arbetet med att integrera terminal 4 och 5 innebär ju också att man kan passera på "insidan" mellan terminalerna, d.v.s. har man ankommit med flyg till terminal 5 kan man gå till terminal 4 utan att på nytt gå igenom säkerhetskontrollen där, vilket kommer att lätta på trycket på säkerhetskontrollen på terminal 4. Som NotRyan skriver har Swedavia och f.d. LFV nog rekord i antalet icke genomförda projekt. Sannolikt har detta projekt varit på tapeten typ sedan 11 september 2001 men blivit genomfört först nu.

Integrationen av terminal 4 och 5 airside kommer att höja upplevelsen av Arlanda markant för oss som inte har Arlanda som start/slutdestination för majoriteten av våra resor. Den blir mycket uppskattad när den är klar. Sen får ni "stockholmare" tycka vad ni vill om den prioriteringen.. :p

Integrationen av terminal 4 och 5 airside kommer att höja upplevelsen av Arlanda markant för oss som inte har Arlanda som start/slutdestination för majoriteten av våra resor. Den blir mycket uppskattad när den är klar. Sen får ni "stockholmare" tycka vad ni vill om den prioriteringen.. :p

Det gör mig glad i alla fall...

Jag tycker också de kunde bygga ut Terminal 2 istället för att göra Terminal 5 större. Jag är säker på att det inte funkar men jag förutsätter att Swedavia åtminstone har undersökt hur man kan bygga mellan Terminal 2/3 och 4-

Jag tycker också de kunde bygga ut Terminal 2 istället för att göra Terminal 5 större. Jag är säker på att det inte funkar men jag förutsätter att Swedavia åtminstone har undersökt hur man kan bygga mellan Terminal 2/3 och 4-
Som sagt, det har redan funnits mycket konkreta planer på det, men som med nästan allt annat som flygplatsoperatören har haft i sina planer så har det stoppats.

Det är väl på väg i nuvarande planer också, efter nuvarande uppgradering av T5 med pir G etc:

https://www.swedavia.se/globalasset...drag/stockholm-arlanda-airport-masterplan.pdf

Men som flera har påpekat, det brukar inte ha varit svårt att dra upp planer för Arlanda, men genomförandet kommer inte alltid i land... Speciellt som de väljer att dra igång större utbyggnader under suboptimala omständigheter (2001, 2020).

Menar du fast track? Antar att de som har möjlighet att använda den gör det, i alla fall om det är kö i trappan. Eller finns det något nytt jag missat?
På den tiden jag dagpendlade och de gånger det var snålt med tid tog jag hissen vid sidan av trappan hamnade därmed bland de första i kön. Nackdelen var en del lömska miner bland övriga köande, men med ett fånigt oförstående leende löste det sig oftast ;)

Toppen