Senaste nytt

Arlanda, norra Europas svar på Manilla Airport

Ubbe

Medlem
Tvingades passera Arlanda i dag, pga ombokade flyg. Varför läggs inte den flygplatsen ner?
Ankommer typ 00:25 till ARN från Alicante och efter en låång taxi fram till gate tvingas som vanligt gå så långt det bara är möjligt för att komma till ett hotell i Sky City. Kundvänlighet =0. Kanske -5 in userfriendly.
Vaknar tidigt och ska ta flyget till framsidan från gate 16A. Kommer till första säkerhetschecken som är stängd och hänvisar till nästa 200m bort. LÅÅÅNG korridor med lite incheckningsdiskar med noll personer och en vägg som skiljer mig från securitychecked area. Efter typ 600-800 m kommer jag till en öppen säkerhetscheck och fasttrack fungerar helt OK!!! Sedan får man gå 600-800 m på andra sidan väggen nu i securitychecked area tillbaka i motsatt riktning tills man kommer till 16A. På vilket sätt är detta bra för Arlandas passagerare? Vad tillför det? Vad får mig att vilja åka via Arlanda igen?
Den logistikansvariga på Arlanda borde om inte släppas över havet ala Pinochet, så åtminstone tvingas åka med Västtrafik i några dygn före avfärden mot platser där inget internet eller flyg finnes.
Hur i Helvete kan man få till detta så uselt?
Varför säger man att man ska lägga ner Bromma när förste alternativet att lägga ner borde vara ett in funktionellt Arlanda. Är det det gamla Stockholmska mindrevärdighetskomplexet som lever kvar? Man vill vara en storstad och en storflygplats och då gäller långa taxitider, lång gångväg till bagage och tull, långt till transfer osv.
Arlanda måste vara norra Europas sämsta flygplats vad det gäller logistik och då räknar jag in både Paris och Berlin i Norra Europa.
Stäng, och bygg snabbtåg till GBG och CPH, så kan det bli bra.
 

palmen

Moderator
Tips, flyg inte via Amsterdam om du vill undvika lång taxi, Polderbaan ligger ju i en klass för sig när man pratar lång taxiväg... Sen kan vi ju prata om avstånd på flygplatsen, nu är väl 600-800 meter i överdrift på Arlanda, Amsterdams avstånd är ju dock än värre och det borde ju vara norra Europa då du räkna in Paris där?

Att de stängt en security checkpoint nu har ju med pandemin att göra, finns inte underlag för att ha båda öppna. Väldigt irriterande om man flyger från gate 11-20, men vi kommer få leva med det.
Ändå intressant att du nämner säkerhetskontrollen, den fungerar ju aningen bättre än på GOT åtminstone där man får köa nedanför rulltrappan.

Vad är det för fel på logistiken på nya BER? Den ska väl vara helt ok? Gamla TXL var bara bra på en sak, man kunde sitta i en taxi 30 sekunder efter man gått av planet, helt ok logistik för mig.

Kul att ha dig på besök på framsidan i alla fall, där räkorna är som godast :D
 
Toppen