Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Artikeln var korrekt men inte det du skrev. Du skrev "ta biometri på samtliga ankommande från utanför Schengen (med vissa undantag)" men i själva verket är det ju snarare en majoritet av resenärerna till Arlanda som inte ska lämna biometri än att "samtliga (med vissa undantag)" ska göra det.

Det går uppenbarligen att tolka mitt inlägg på flera sätt.

Poängen kvarstår ändå, Arlanda har aldrig skinit som någon stor föregångare när det kommer mycket folk och folk ska sorteras och processas snabbt, kommer inte göra det i framtiden heller. Och har man inte några e-kiosker så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det kommer bli kaos när stora mängder pax ska fotograferas och lämna fingeravtryck. Det kommer tvinga fram förändringar i bemanning och eftersom man inte verkar kunna anställa fler så behöver de komma någonstans ifrån, och de enda man kan ta är de som normalt sitter i EU-kurerna.

Så att det kommer bli väntetider - precis det som det varnas för i tidningarna, även om de rubrikerna antyder att det bara är Sverige som skärper sina kontroller.

Det kommer tvinga fram förändringar i bemanning och eftersom man inte verkar kunna anställa fler så behöver de komma någonstans ifrån, och de enda man kan ta är de som normalt sitter i EU-kurerna.
Nja, så är det ju inte att de "enda man kan ta" är de som sitter i EU-kurerna. Det är Polismyndigheten som bemannar passkontrollen på Arlanda (och på alla andra platser i Sverige) då det är Polisen som är ansvarig för gränskontroll och inre utlänningskontroll. Passkontroll utförs av såväl civilanställda som av poliser, när det gäller poliser sitter de dock sällan i kurerna utan de har andra arbetsuppgifter kopplade till gränskontroll, men de är en tillgänglig resurs. Även andra civilanställda som jobbar med gränskontroll hos Polisen än de som normalt sitter i kurerna är en tillgänglig resurs.

Och att Polisen "inte verkar kunna anställa fler" stämmer inte heller. Det finns en pågående rekrytering av fler tjänstemän som ska jobba med gränskontroll i området Stockholms län, vilket kommer att frigöra mer resurser till bemanning av passkontrollen. Sista ansökningsdatum är den 17 augusti för den som är intresserad :)

Visst kan det bli (längre) köer vid införande av EU:s nya Entry/Exit-system och så lär det bli på många gränspassager i EU men jag tror inte att Arlanda kommer att utmärka sig vad gäller långa köer, utan det är betydligt värre på andra håll i EU. Som en del kanske har läst i media har det varit timslånga köer för passkontroll i bl.a. Spanien (Madrid) och Portugal (Faro) i sommar, d.v.s. redan innan det nya systemet tagits i bruk. Detta drabbar dock sällan svenskar eftersom de flesta svenska resenärer dit inte passerar passkontroll och det har väl inte skrivits så mycket om det här av den anledningen.

Ibland, med betoning på just "ibland", kan såväl Swedavia och Polisen visa upp innovativ förmåga när det gäller köandet till passkontrollen. För ett antal år sedan korkade allt igen fullständigt vissa sommarnätter när många charterkärror från icke-Schengen (Cypern, Turkiet och då även Kroatien) kom samtidigt. P.g.a. förseningar så stämde inte planeringen vad gäller bemanning i kurerna och att beordra övertid långt in på natten är ofta inte möjligt, d.v.s. de passkontrollanter som var i tjänst när de försenade flygen kom på natten var alldeles för få. Swedavia sände då ut personal som muntligen (för att inte bryta mot EU:s skyltregler vad gäller passkontrollköer) informerade att de med svenska pass skulle gå en annan väg. Väl framme vid utsläppet den alternativa vägen stod två poliser som mycket översiktligt tittade på charterresenärernas svenska pass och vinkande in dem i landet...

Last edited:
Som en temporär fix så borde det ju i alla fall gå att se till att det är tydligt var man ska gå och att fållorna styrs upp så man slipper köa i en enda stor klump som det blir nu ibland. Jag kan köa om det behövs men vill gärna slippa behöva övervaka min plats och visa armbågarna när någon ”ovetandes” tränger sig före.

Som en temporär fix så borde det ju i alla fall gå att se till att det är tydligt var man ska gå och att fållorna styrs upp så man slipper köa i en enda stor klump som det blir nu ibland. Jag kan köa om det behövs men vill gärna slippa behöva övervaka min plats och visa armbågarna när någon ”ovetandes” tränger sig före.
Jag tycker de borde sätta fållorna en gång och strunta i att hela tiden öppna och stänga, för sem glöms det en gång ”öppet” och då är kön i trappan direkt.

• Gilla
Reactions: bvs

Men det kräver en arbetsinsats. Swedavia sätter hellre några stackars sommarjobbare längst ner som står i ett hörn.

Toppen