Det kommer tvinga fram förändringar i bemanning och eftersom man inte verkar kunna anställa fler så behöver de komma någonstans ifrån, och de enda man kan ta är de som normalt sitter i EU-kurerna.
Nja, så är det ju inte att de "enda man kan ta" är de som sitter i EU-kurerna. Det är Polismyndigheten som bemannar passkontrollen på Arlanda (och på alla andra platser i Sverige) då det är Polisen som är ansvarig för gränskontroll och inre utlänningskontroll. Passkontroll utförs av såväl civilanställda som av poliser, när det gäller poliser sitter de dock sällan i kurerna utan de har andra arbetsuppgifter kopplade till gränskontroll, men de är en tillgänglig resurs. Även andra civilanställda som jobbar med gränskontroll hos Polisen än de som normalt sitter i kurerna är en tillgänglig resurs.
Och att Polisen "inte verkar kunna anställa fler" stämmer inte heller. Det finns en pågående rekrytering av fler tjänstemän som ska jobba med gränskontroll i området Stockholms län, vilket kommer att frigöra mer resurser till bemanning av passkontrollen. Sista ansökningsdatum är den 17 augusti för den som är intresserad
Visst kan det bli (längre) köer vid införande av EU:s nya Entry/Exit-system och så lär det bli på många gränspassager i EU men jag tror inte att Arlanda kommer att utmärka sig vad gäller långa köer, utan det är betydligt värre på andra håll i EU. Som en del kanske har läst i media har det varit timslånga köer för passkontroll i bl.a. Spanien (Madrid) och Portugal (Faro) i sommar, d.v.s. redan innan det nya systemet tagits i bruk. Detta drabbar dock sällan svenskar eftersom de flesta svenska resenärer dit inte passerar passkontroll och det har väl inte skrivits så mycket om det här av den anledningen.
Ibland, med betoning på just "ibland", kan såväl Swedavia och Polisen visa upp innovativ förmåga när det gäller köandet till passkontrollen. För ett antal år sedan korkade allt igen fullständigt vissa sommarnätter när många charterkärror från icke-Schengen (Cypern, Turkiet och då även Kroatien) kom samtidigt. P.g.a. förseningar så stämde inte planeringen vad gäller bemanning i kurerna och att beordra övertid långt in på natten är ofta inte möjligt, d.v.s. de passkontrollanter som var i tjänst när de försenade flygen kom på natten var alldeles för få. Swedavia sände då ut personal som muntligen (för att inte bryta mot EU:s skyltregler vad gäller passkontrollköer) informerade att de med svenska pass skulle gå en annan väg. Väl framme vid utsläppet den alternativa vägen stod två poliser som mycket översiktligt tittade på charterresenärernas svenska pass och vinkande in dem i landet...