Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Nej, poängen är att du hatar Stockholm och Arlanda, och ständigt tycker att du behöver spy ur dig ny patetiska och dåligt underbyggda inlägg med detta tema, samt inte låter dina inlägg begränsas av triviala saker som fakta! :)

Klagomål kan också vara användbara när man vill bättre.

Efter att precis ha varit i Marseille (et Paris aussi), kan jag säga att jag inte kan hitta året runt non-stop vanliga flygbolag till USA från Marseille. Tack och lov är Arlanda mycket större och bättre än flygplatserna i Hamburg och Marseille.

Nej, poängen är att du hatar Stockholm och Arlanda, och ständigt tycker att du behöver spy ur dig ny patetiska och dåligt underbyggda inlägg med detta tema, samt inte låter dina inlägg begränsas av triviala saker som fakta! :)

Vad jag tycker om Arlanda har knappast någon som helst betydelse för vilka butiker som säljer lyxvaror som etablerar sig där?

Eller vilken sorts trafik som finns på Arlanda som gör den mindre lämpad för lyxkonsumtion?

Eller betalviljan hos resenärerna?

Bemöt mig gärna där du tycker jag har fel i min analys - jag kanske har helt fel i att passagerare som skall mellan Amsterdam och Umeå inte är ett särskilt stort underlag. Eller att passagerarna från Arlanda är mer priskänsliga.

Att det gör ont i Stockholmshjärtat när inte Arlanda lever upp till förväntningarna är inte mitt fel, och det är tråkigt. Rikta din ilska åt något annat håll, det är inte mig du är arg på.

Jag noterar att du kollat upp resenärssiffror. Jag vet inte alls varför men good for you!

Poängen var alltså att man förväntar sig inte såna butiker på regionala flygplatser med mest regionala flyg vilket innebär korta förbindelser, mer begränsat utrymme att ta ombord sina inköp etc. Mer på platser såsom. Charles De Gaulle, Frankfurt eller Köpenhamn.
Arlanda är inte en "regional flygplats". Den termen betyder något annat: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regional_flygplats

Arlanda är inte en "regional flygplats". Den termen betyder något annat: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regional_flygplats

Man kan dividera om exakt definition av det. Men det är iaf ingen storflygplats med underlag för en massa lyxmärken iaf. Då hade de varit på plats redan.

Personligen tycker jag det är skönt, mycket bättre att kunna köpa glömda adaptrar eller en hyfsat lunch än att behöva glo på lyxmärken jag inte är intresserad av.

Ja, mig veterligen har inte den svenska lagstiftningen gällande alkoholmonopolet ändrats på sistone, så det är samma läge som de senaste cirka 25 åren. Inget som Swedavia bestämmer över, så hör av dig till din riksdagsledamot om du vill ha förändring! Den enda förändringen av alkohollagstiftningen som jag vet övervägs (och har varit en politisk långbänk) är gårdsförsäljning, men vem vet, kanske det finns utrymme för fler liberaliseringar om folk börjar tjata? :)

...
Nu finns det ju ett antal gårdar omedelbart utanför flygplatsinhängnaden, tex Bergsbol och skogsvillan. Kan inte vara svårt för en kreativ flygplatsledning att köpa in, starta tillverkning och bara sträcka ut staketet några meter.

Faktum är, det skulle passa perfekt in i strukturen. Om man lägger fast track i Skogsvillan och gårdsförsäljningen i Bergsbol så skulle man kunna skapa ytterligare en förbindelsegång från helvetet och låta folk vandra runt på flygplatsen i timmar före avgång.
;)

Gärna försedd med transportörer (travelator). Som sen inte fungerar.

Någon gång kommer några av dessa att gå sönder eller vara avstängda för underhåll eller kanske till och med för att spara el. När avstånden inom flygplatsen blir sämre och tiden att ta sig runt flygplatsen blir mer inkonsekvent, måste resenärerna ta sig tidigare till flygplatsen och sedan spendera mer pengar. Oavsett om detta är en designad funktion eller en bugg, fungerar det så. Detta innebär vanligtvis mer trånga premium passagerarlounger också.

Jag hoppas bara att de inte planerar att eliminera eller begränsa transitvägen för bussen på avgångssidan av flygplatsen.

Kanske man slipper de som typ tar igen parkeringsavgiften på gratisladdningen. Även om startavgiften var rejält saftig.

Tidvis när det varit kampanj så måste det varit nästan en vinstaffär att ladda sin bil där på bekostnad av övriga som står i garaget. Så bra att alla får betala för sig nu.
Min laddhybrid som har batteri som räcker precis från hemmet till Arlanda och vice versa "slukar" ca 18 Kwh. Min kostnad för det skulle bli 4kr x 18 +20 = 92kr vilket är 4,6% av parkeringsavgiften på 2000kr. Så att jag skulle göra vinst är nog en lätt överdrift. :)

Toppen