Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Sedan, om man tänker som en systemvetare, så räknas ju personalen in i begreppet "systemet" och där hamnar jag i slutsatsen att det är fel på "systemet".
Men du har helt rätt - kravställarna skulle ha tagit hänsyn till att rekryteringen av operatörer sker från grupper med bred erfarenhet av muskelbyggnad och sminktips på youtube... ;)

Det är ingen hemlighet att det är(har varit?) svårt för Swedavia att rekrytera till säkerhetskontrollen. I och med att de inte får rekrytera kriminella finns det inte så många man kan anställa i närområdet. Uppenbarligen.

Det är ingen hemlighet att det är(har varit?) svårt för Swedavia att rekrytera till säkerhetskontrollen. I och med att de inte får rekrytera kriminella finns det inte så många man kan anställa i närområdet. Uppenbarligen.
Swedavia rekryterar inte överhuvudtaget till säkerhetskontrollen. De anlitar ett säkerhetsföretag som sköter hela driften.
För länge sen var det Falck, sen Securitas, sen Nokas. Just för tillfället vet jag inte vilka som har kontraktet.

If you pay peanuts, you'll get monkeys....
Typ så. Det är korrekt som påpekades att det inte är Swedavia själva utan man har lejt ut jobbet.

Den annons som ligger ute just nu kräver följande:

Vi ser att du är en ansvarsfull person med stort fokus på ditt arbete. Arbetet är fysiskt krävande och under en arbetsdag står och går du större delen av dagen. Det förekommer även en del tunga lyft.
Som person är du glad och positiv och tycker om att arbeta med människor. Du vill bidra till att alla får ett professionellt bemötande, från den vane affärsresenären till familjen som åker i väg på sin första resa. Du klarar av att kombinera säkerhet och service och på så sätt skapa trygghet för både resenärer och kollegor genom ditt höga säkerhetstänk.
För att vara aktuell för tjänsten behöver du:

• Vara minst 18 år
  • Ha svenskt medborgarskap
  • Vara ostraffad och laglydig
  • Kunna kommunicera väl på svenska och engelska
  • Ha god hälsa och fysik
  • Inte ha betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder
  • Godkänt slutbetyg i svenska och engelska på gymnasienivå eller motsvarande utbildningsnivå
  • Fungerande färgseende och hörsel
För dig som får tjänsten väntar en härlig arbetsplats med omväxlande arbetsuppgifter samt möten med alla slags människor - allt i en internationell flygplatsmiljö.

För att få arbeta på Arlanda krävs en godkänd säkerhetsprövning, vilket innebär att du ska kunna styrka din sysselsättning under de fem senaste åren. Detta skall styrkas i form av intyg, betyg eller likvärdigt som dokumenterar perioden augusti 2019 till nu. Säkerställ att du har dokumentationen i ordning inför en eventuell intervju. Avarn genomför ekonomisk granskning vid rekryteringsprocessen.

Det är inte speciellt hårda krav kan man tycka. Det som sätter stopp för en del sökande är såklart att man börjar 0350 på många skift vilket gör att man måste ha bil alternativt bo i Märsta. Jag vet inte hur många som jobbar i säkerhetskontrollerna totalt men på Arbetsförmedlingen framgår att det är 75 tjänster man vill tillsätta.
Hursomhelst, så länge köerna är korta så försöker jag ignorera alla röda flaggor jag ser.

Det som sätter stopp för en del sökande är såklart att man börjar 0350 på många skift vilket gör att man måste ha bil alternativt bo i Märsta.
ULs linje 801 går från Uppsala till Arlanda en gång i halvtimmen från 03 på morgonen ända fram till 01. Dvs halvtimmestrafik 22 av dygnets 24 timmar.
Med den hinner man till 03:50.

• Gilla
Reactions: hco
Nu är jag inte en förespråkare av Arlanda per definition, men är inte många här lite hemmablinda? Jag är idag ute på min Senator MR (härligt att vara ute på en MR igen) och har hittills besökt Arlanda, CPH, Bryssel, Wien, Warsawa och är på väg till FRA och HEL. De två sistnämnda är välfungerande platser, men de fyra som nämndes efter Arlanda är rakt igenom vedervärdiga både vad gäller personal, lounger och layout.

Nu kommer jag att väcka ont blod hos mången Kastrup-kramare, men det är jag beredd på. P.S. Star Alliance har ingen fast track i CPH längre och den bryska SAS-damen nekade mig och på min fråga om var jag har tillgång till fast track sa hon att det inte var hennes uppgift att hålla koll på… service minded deluxe. Med tjat om att jag är Sky Team Elite Plus, SAS Gold, Star Alliance Gold och One World Sapphire lyckades jag tjata mig igenom någon domestic fast track.

Nu är jag inte en förespråkare av Arlanda per definition, men är inte många här lite hemmablinda? Jag är idag ute på min Senator MR (härligt att vara ute på en MR igen) och har hittills besökt Arlanda, CPH, Bryssel, Wien, Warsawa och är på väg till FRA och HEL. De två sistnämnda är välfungerande platser, men de fyra som nämndes efter Arlanda är rakt igenom vedervärdiga både vad gäller personal, lounger och layout.

Nu kommer jag att väcka ont blod hos mången Kastrup-kramare, men det är jag beredd på. P.S. Star Alliance har ingen fast track i CPH längre och den bryska SAS-damen nekade mig och på min fråga om var jag har tillgång till fast track sa hon att det inte var hennes uppgift att hålla koll på… service minded deluxe. Med tjat om att jag är Sky Team Elite Plus, SAS Gold, Star Alliance Gold och One World Sapphire lyckades jag tjata mig igenom någon domestic fast track.
Märklig inställning det där som du beskrivet från SAS-damen. Även om man för tillfället reser med något annat bolag än SAS så har hon ju ingen aning om din relation till bolaget ifråga. Kan vara styrelsemedlem eller Pandion som exempel (nu ska man behandla alla väl oavsett status och position) men det jag menar är att det är märkligt hur man kan bete sig så... Trist var ordet!

CPH Express är fast track för LH. Finns listat på deras hemsida. Du kan ju inte bli sur på SAS för att de nekar dig använda deras fast track. Även om de kunde gjort det snyggare.

Toppen