Jag håller helt med om att passagerarflödet från T4 är dåligt (till är det ju smidigt då man kan gå in från gatan utanför). Förklaringen är väl helt enkelt den att det inte finns något fysiskt utrymme att ha ett tullfilter för utpassage på T4. Att så att säga öppna en dörr ut på T4 för ankommande utan incheckat bagage går inte, eftersom huruvida man har incheckat bagage eller inte saknar betydelse i sammanhanget då tullkontroll ska ske även av passagerare med endast handbagage. När Swedavia planerade in utrikestrafik på T4 (den är ju byggd enkom för inrikestrafik) skulle man ha rimligen gjort någon ombyggnad så att det finns plats för ett tullfilter där. Men det gjorde man som bekant inte...
Det är smidigt just nu, men den säkerhetskontrollen ska ju också stänga är tanken. Eller den skulle bara vara öppen över sommarsäsongen 2022 för att hjälpa till med kapaciteten. Och skulle stänga igen när nya kontrollen öppnat.
Jag trodde personligen att de skulle tänka om då Ryanair passar in väldigt bra där och med de superfarliga bussarna kommer många resenärer den vägen. Men det kan mycket väl bli så att de stänger den, och så får man checka in där och sen gå hela vägen till säkerhetskontrollen borta vid SAS, sen gå hela vägen tillbaka.
Visst skulle man ha planerat annorlunda. Men det är viktigare med mattorg än snabb resenärshantering.