Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Jag håller helt med om att passagerarflödet från T4 är dåligt (till är det ju smidigt då man kan gå in från gatan utanför). Förklaringen är väl helt enkelt den att det inte finns något fysiskt utrymme att ha ett tullfilter för utpassage på T4. Att så att säga öppna en dörr ut på T4 för ankommande utan incheckat bagage går inte, eftersom huruvida man har incheckat bagage eller inte saknar betydelse i sammanhanget då tullkontroll ska ske även av passagerare med endast handbagage. När Swedavia planerade in utrikestrafik på T4 (den är ju byggd enkom för inrikestrafik) skulle man ha rimligen gjort någon ombyggnad så att det finns plats för ett tullfilter där. Men det gjorde man som bekant inte...

Det är smidigt just nu, men den säkerhetskontrollen ska ju också stänga är tanken. Eller den skulle bara vara öppen över sommarsäsongen 2022 för att hjälpa till med kapaciteten. Och skulle stänga igen när nya kontrollen öppnat.

Jag trodde personligen att de skulle tänka om då Ryanair passar in väldigt bra där och med de superfarliga bussarna kommer många resenärer den vägen. Men det kan mycket väl bli så att de stänger den, och så får man checka in där och sen gå hela vägen till säkerhetskontrollen borta vid SAS, sen gå hela vägen tillbaka.

Visst skulle man ha planerat annorlunda. Men det är viktigare med mattorg än snabb resenärshantering.
 
Swedavias plan har varit att stänga såväl incheckning som säkerhetskontroll på T4 - man hade aldrig planen att ha kvar incheckningen men samtidigt stänga säkerhetskontrollen. Nu verkar planen vara att ha kvar den ordning som gäller idag.
 
Lösningen på detta måste ju vara att stänga Arlanda och låta 08 folket ta tåget till Göteborg och Landvetter.
Stockholmsborna kan rädda Arlanda och spara pengar. Säg bara nej till fast telefon 08. Säg bara ja till 07.

Bromma flygplats är redan för tyst för mig. Men fler vill ha fler Bromma mammor runt den stadsdelen.
 
Last edited:
Swedavias plan var att bygga G-piren, och utifrån det så är väldigt många av förändringarna rätt logiska. Men nu när man inte fick bygga den så sitter man med armarna i kors och surar, istället för att ändra något i sin planering.
Var tanken att bygga en bussterminal vid nya piren? Annars är placeringen vid T4 ännu märkligare.
 
Var tanken att bygga en bussterminal vid nya piren? Annars är placeringen vid T4 ännu märkligare.

Platsen där bussterminalen skulle vara är färdig och precis utanför nya säkerhetskontrollen.

Men bussarna bedömdes vara ett säkerhetshot så de får inte komma tillbaka.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Man får väl också säga att Arlanda har haft otur med timingen av stora utbyggnadsprojekt, som ofta har spolierats av kriser för flygresandet: terminal 2, Arlanda 2000, pir G är alla exempel på det och bidrar kanske lite till intrycket av den sämsta flygplatsen i "moderna Europa".

Men det är ju ingen ursäkt för sådant som bara är kass prioritering från Swedavias sida, t.ex. hanteringen av flygbussarna eller prioriteringen att slussa pax en omväg genom taxfreen istället för att bygga smidiga flöden från checkin till gate.
 
Platsen där bussterminalen skulle vara är färdig och precis utanför nya säkerhetskontrollen.

Men bussarna bedömdes vara ett säkerhetshot så de får inte komma tillbaka.

Jag antar att de ville ha större avstånd mellan bussar och byggnadsstödpelare.

Det finns mer att skydda på T5 än på SkyCity med en liknande hotvektor.

Det kunde ha funnits andra lösningar på T5 men de kostar mer pengar.
 
Toppen