Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Bussparkering, avlämning, etc till T5 ska bli betydligt bättre när nya säkerhetskontrollen som de håller på att bygga blir klar.

Att Arlanda är lite väl lång och utrdagen med långa trånga promenader, precis som Kastrup, håller jag med om. Men bättre har det blivit med gångbanden mellan C, D, E-pirerna (får se hur det blir mellan E och F när byggarbetet är klart). Tyvärr är det väl bara Oslo som är bättre bland de nordiska huvudstadsflygplatserna.

Att jämföra CPH med ARN är som äpplen och päron. CPH har långa transportsträckor men det är huvudsakligen till gateområdena i pirerna. Huvudterminalen har grejer som händer hela vägen. Roliga butiker, massor med olika restauranger etc som gör att transportsträckan knappast känns som transportsträcka.

Arlanda å andra sidan har någon slags tänkt flerkärnighet men eftersom man konstant har ombyggnationer på gång så blir det bara en halvmesyr. Hade området där transportbandet är idag varit en destination i sig med restauranger, sittplatser etc så hade betydligt färre gnällt över den.

Arlanda å andra sidan har någon slags tänkt flerkärnighet men eftersom man konstant har ombyggnationer på gång så blir det bara en halvmesyr. Hade området där transportbandet är idag varit en destination i sig med restauranger, sittplatser etc så hade betydligt färre gnällt över den.
Det är väl det som är SkyCity. Man "råkade" bara lägga det på fel sida om säkerhetskontrollerna...

Att jämföra CPH med ARN är som äpplen och päron. CPH har långa transportsträckor men det är huvudsakligen till gateområdena i pirerna. Huvudterminalen har grejer som händer hela vägen. Roliga butiker, massor med olika restauranger etc som gör att transportsträckan knappast känns som transportsträcka.

Håller med om att de två flygplatserna har olika förutsättningar.

Men att anlända till tex Kastrup A17 (Finnair "favorit") och vandra till tåget känns verkligen som en riktigt tråkig transportsträcka. Speciellt under tiden de hade stängt den ena nedgången till tullfiltret och man fick först gå till C-piren för att sedan tillbaka halvvägs genom baggagehallen.

Eller att anlända med tåg, metro eller från flygplatshotellen för att vandra till incheckning i Terminal 2, för att sedan vandra halvvägs tillbaka för att komma in i centralhallen för att till sist vandra tillbaka igen för att komma till A piren.

Butiker och restauranger är bara i vägen för den som har loungetillgång och sedan bara snabbt till komma till sin gate. Jag upplever inte kastrup som bättre än arlanda på något vis.

Håller med om att de två flygplatserna har olika förutsättningar.

Men att anlända till tex Kastrup A17 (Finnair "favorit") och vandra till tåget känns verkligen som en riktigt tråkig transportsträcka. Speciellt under tiden de hade stängt den ena nedgången till tullfiltret och man fick först gå till C-piren för att sedan tillbaka halvvägs genom baggagehallen.

Eller att anlända med tåg, metro eller från flygplatshotellen för att vandra till incheckning i Terminal 2, för att sedan vandra halvvägs tillbaka för att komma in i centralhallen för att till sist vandra tillbaka igen för att komma till A piren.

Butiker och restauranger är bara i vägen för den som har loungetillgång och sedan bara snabbt till komma till sin gate. Jag upplever inte kastrup som bättre än arlanda på något vis.

Alla har olika preferenser men loungegäster är ju i den frågan egentligen som vilka restauranggäster som helst som tycker allt annat ligger i vägen till deras favorithak.

Men jag håller med, pirarna är långa och tråkiga men de är ju just bara egentligen flotta dörrar till flygplanen.

Jag föredrar Kastrup alla dagar i veckan, det är aldrig några problem att slå ihjäl några timmar. På Arlanda kan du knappt få en ordentlig öl, jättemycket är stängt - tillfälligt eller permanent - eller säljer sånt man aldrig behöver eller har brister i sortimentet (varför i hela världen har vi inte ett fullserviceapotek på insidan?) och det enda som är prisvärt är Max vilket folk har upptäckt sen länge och köerna är alltid enorma. Flera butiker förekommer flera gånger (Pocket shop). Till detta kommer otillförlitliga bussanslutningar mellan T2 och T5 och det tar lång tid att ta sig mellan.

Som sagt, Arlanda är resultatet av ofärdiga tankar och halvmesyrer. Men det blir ju lustigt när man planerat och byggt om för pir G. Som sen inte verkar bli av. Eller pre-clearancedebaklet. Eller att man inte har en klar tanke på var man vill göra av Ryanair (och som av en ren händelse passar perfekt i gamla T4).

På Arlanda kan du knappt få en ordentlig öl
Det blir förhoppningsvis ändring på det nu i år när foodcourten öppnar (nedanför gamla Pontus) där det bland annat kommer finnas en ölbar. Priserna lär ju dock inte vara billiga.

och det enda som är prisvärt är Max vilket folk har upptäckt sen länge och köerna är alltid enorma.
Även detta kommer det bli ändring på med nya foodcourten förhoppningsvis.

Det blir förhoppningsvis ändring på det nu i år när foodcourten öppnar (nedanför gamla Pontus) där det bland annat kommer finnas en ölbar. Priserna lär ju dock inte vara billiga.

Även detta kommer det bli ändring på med nya foodcourten förhoppningsvis.

Jag hoppas det. Jag har ingenting emot flygplatspriser egentligen så länge man känner man får valuta för pengarna.

La Neta på nya mattorget kommer bli en stapel för mig och sambon innan avresa i framtiden iaf.

Jag hoppas det. Jag har ingenting emot flygplatspriser egentligen så länge man känner man får valuta för pengarna.

La Neta på nya mattorget kommer bli en stapel för mig och sambon innan avresa i framtiden iaf.
Den där delen kommer för mig göra att jag inte kommer kriga för ett nytt guldkort på SAS iaf, när La Neta och Bun meat bun gör inträde på Arlanda har man det man behöver!
Gasoline grill på CPH är dock ett skämt, en av världens bästa hamburgare blir slaktade, testat dom två ggr och gör inte om misstaget.
Håller mig till att äta dom inne i Köpenhamn istället!
Får hoppas att La Neta inte gör samma misstag som Gasoline gjort på CPH och slaktar sitt varumärke med skräp.

Den där delen kommer för mig göra att jag inte kommer kriga för ett nytt guldkort på SAS iaf, när La Neta och Bun meat bun gör inträde på Arlanda har man det man behöver!
Gasoline grill på CPH är dock ett skämt, en av världens bästa hamburgare blir slaktade, testat dom två ggr och gör inte om misstaget.
Håller mig till att äta dom inne i Köpenhamn istället!
Får hoppas att La Neta inte gör samma misstag som Gasoline gjort på CPH och slaktar sitt varumärke med skräp.

Jag är rädd att kvaliteten blir lidande om SSP eller vad de heter driver det på franchise.

Toppen