Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

JonasK

Medlem
Sist jag landade på Arlanda så gick planet in på T4. Sedan måste man gå ända bort till T5 för att det bara är där som det går att komma ut nu. I gången emellan terminalerna så var två av tre rullband ur funktion. Sedan stannar tydligen inga bussar på T5 utan jag fick gå tillbaka till T4 genom Skycity för att komma på min buss till Örebro. Tidigare angjorde dessa bussar både T5 och T4. Här behövs verkligen förbättringar.
 

Hachans

Medlem
Sist jag landade på Arlanda så gick planet in på T4. Sedan måste man gå ända bort till T5 för att det bara är där som det går att komma ut nu. I gången emellan terminalerna så var två av tre rullband ur funktion. Sedan stannar tydligen inga bussar på T5 utan jag fick gå tillbaka till T4 genom Skycity för att komma på min buss till Örebro. Tidigare angjorde dessa bussar både T5 och T4. Här behövs verkligen förbättringar.

Det blir såna lösningar när man har fullt fokus på att det är flygplan som ska lyfta och landa men glömmer att de även har passagerare.
 

maswan

Medlem
Bussarna är som tidigare nämnt temporärt under byggarbetet, och jag håller med om att det är en liten dryg promenad. Men integreringen av gamla T4 som en pir i T5 är en klar vinst, istället för att behöva gå genom sky city och ny säkerhetskontroll för anslutning mellan inrikes och utrikes. När rullbanden fungerar så gör det ju dessutom Arlanda till en smidigare flygplats än Kastrup när det gäller att ta sig mellan gate, lounge, och in/utgång.
 

mha321

Medlem
Promenera är skönt så länge man ej är stressad.
Arlanda behöver naturligtvis förbättras men att slippa security mellan T4 och T5 är en klar vinst i min bok =)
Helt klart, förutsatt att man inte har rörelse proglem tex. Gick den ihop med en bekant som relativt nyligen opererat ett knä. Inte mer än att hon kan röra sig normalt för det mesta, men det är en väldigt lång väg att gå när rullbandet är trasigt.

Vilket det är fascinerande ofta mer tanke på hur nya de är! De skulle ha byggt åtminstone två band åt varje håll när de har så dålig tillförlitlighet.

Fortfarande bättre än security där om man har byte, absolut. Men att få arrival på T4 har blivit en väldigt mycket sämre upplevelse när man inte ska vidare och grejorna är paj.
 

jerixon

Medlem
Håller med.
Framförallt extremt svagt att rullbanden är ständigt ur drift.
Hur svårt kan det vara?

Helt klart, förutsatt att man inte har rörelse proglem tex. Gick den ihop med en bekant som relativt nyligen opererat ett knä. Inte mer än att hon kan röra sig normalt för det mesta, men det är en väldigt lång väg att gå när rullbandet är trasigt.

Vilket det är fascinerande ofta mer tanke på hur nya de är! De skulle ha byggt åtminstone två band åt varje håll när de har så dålig tillförlitlighet.

Fortfarande bättre än security där om man har byte, absolut. Men att få arrival på T4 har blivit en väldigt mycket sämre upplevelse när man inte ska vidare och grejorna är paj.
 

Fredrik

Medlem
Är det samma gäng som ligger bakom rulltrapporna i pendeltågstrafiken?

Vad gäller T4 har jag förmodligen kommenterat det förr men för mig är inte problemet avståndet i sig även om det är för långt men det är frustrerande att behöva gå tillbaka förbi busshållplats och tågstation för att sen behöva gå tillbaka igen precis som nämndes ovan. Det är ju för hela friden de transportsätt vi "ska" använda för att ta oss till och från Arlanda. Varför göra det så svårt?

I viss mån är det ju så att med ommöbleringar så blir det stök under tiden men det mesta här verkar ju vara sånt som är tänkt att vara permanent. Jag är och har varit skeptisk mot de ritningar som visar hur det ska se ut när det är klart men vi får se. Hittills ser det inte bra ut.
 

Jannes

Medlem
Men just det med att bussarna kommer stanna igen vid T5 kommer väl knappast slopas? Och sammanslagningen av T4+T5 och andra ändringar är väl av större vikt än att man i just det fall du nämner behöver gå lite extra.

Jag stör mig på att man just nu behöver gå en himla långkrok från avlämningsparkeringen, via upphämtningsparkeringen, igenom tunneln förbi alla väntande familjer och taxichafförer, för att sedan hitta rulltrapporna/hissarna upp till avgångarna. Och ska man med SAS så får man gå tillbaka i princip hela sträckan...
Men det ska väl lösa sig i sommar till stor del?

Men Arlanda har alltid haft lite för långa och trånga gångsträckor, så jag hoppas nya expansionen underlättar lite på detta. Att flygplatsen är en hel lång tarm hjälper inte.
 

maswan

Medlem
Jag stör mig på att man just nu behöver gå en himla långkrok från avlämningsparkeringen, via upphämtningsparkeringen, igenom tunneln förbi alla väntande familjer och taxichafförer, för att sedan hitta rulltrapporna/hissarna upp till avgångarna. Och ska man med SAS så får man gå tillbaka i princip hela sträckan...
Men det ska väl lösa sig i sommar till stor del?

Men Arlanda har alltid haft lite för långa och trånga gångsträckor, så jag hoppas nya expansionen underlättar lite på detta. Att flygplatsen är en hel lång tarm hjälper inte.

Bussparkering, avlämning, etc till T5 ska bli betydligt bättre när nya säkerhetskontrollen som de håller på att bygga blir klar.

Att Arlanda är lite väl lång och utrdagen med långa trånga promenader, precis som Kastrup, håller jag med om. Men bättre har det blivit med gångbanden mellan C, D, E-pirerna (får se hur det blir mellan E och F när byggarbetet är klart). Tyvärr är det väl bara Oslo som är bättre bland de nordiska huvudstadsflygplatserna.
 

Jannes

Medlem
Ja CPH och HEL är inte bättre alls på den fronten. Att gå från security ut till gamla T1/Inrikes på HEL är bland det sämsta jag vet, det är trångt och stökigt och allmänt tråkigt. Inte ens värst långt men känns längre än vad det är. Och sen när man ska till icke-Schengen delen så är det också en onödigt lång promenad bara så man tvunget ska titta på överprissatta kläder och smycken.

Jag vet inte om det är ett paradigm-skifte i flygplatsdesign, men LHR T2 är faktiskt väldigt smidig när man tänker på storleken. Visst, B-piren kräver lite promenad men det är rullband och trafiken går i samma riktning så det går fort. Ända klagomålet är avsaknad av rulltrappor ner direkt när man kommer igenom security, man behöver istället gå till någondera sida...

Men nog med O/T snack...
 
Toppen