För att inte snöa in på om det är en minut eller fem minuter så vill jag förtydliga att den största fördelen med loungen i CPH är att man faktiskt kan se passkontrollen från loungen och därmed kan avgöra om det är tid att gå eller om man kan stanna lite till.
Om det sedan tar fem minuter eller tio sekunder spelar mindre roll. Nackdelen på ARN är ju att man inte kan se passkontrollen och då inte kan anpassa sig efter köer och gångtid. Således så måste man ta höjd för lång passkö för att inte missa flyget och då kan man ju ha oturen att kön inte alls är lång och att man därför får sitta utan lounge i onödan. En lounge efter passkontrollen hade löst detta. Öppet mellan 8-12 så hade den kunnat serva tre Nordamerika flighter och ett par till Storbritannien samt Beirut.
Kan nog sträcka mig till 2 minuter. Det är typ 1 minut till Pontus loungen från SAS, och det är halvvägs. På 5 minuter hinner jag in på en toa paus också.Nja, här känner jag nog att jag vågar protestera. Jag har aldrig klarat att gå från loungen till passkontrollen på Arlanda på 1 minut. Jag har korta ben, men inte så korta. Det måste väl ändå vara närmre 5 minuter att gå?
Det här är ju tyvärr uselt på många flygplatser, att inte veta tiden. Lite som med att säga att boarding börjar 10:30 för att komma dit och inse att den börjar 10:50. Här kan många flygplatser bli bättre och skriva korrekta tider, tex 7 min kö passkontroll, boarding börjar om 12 minuter (och då slaviskt börja då).För att inte snöa in på om det är en minut eller fem minuter så vill jag förtydliga att den största fördelen med loungen i CPH är att man faktiskt kan se passkontrollen från loungen och därmed kan avgöra om det är tid att gå eller om man kan stanna lite till.
Om det sedan tar fem minuter eller tio sekunder spelar mindre roll. Nackdelen på ARN är ju att man inte kan se passkontrollen och då inte kan anpassa sig efter köer och gångtid. Således så måste man ta höjd för lång passkö för att inte missa flyget och då kan man ju ha oturen att kön inte alls är lång och att man därför får sitta utan lounge i onödan. En lounge efter passkontrollen hade löst detta. Öppet mellan 8-12 så hade den kunnat serva tre Nordamerika flighter och ett par till Storbritannien samt Beirut.
När jag flög till LAX från Kastrup så var gaten i den nya delen längst till vänster, dvs förbi alla D Gates. Inte en chans att man såg den kön från SAS lounge. Jämfört med Arlandas två minuter från lounge till passkontroll så var detta längre.
Trots det gillar jag Kastrup och ogillar Arlanda.![]()
Det finns väl även en passkontroll borta vid den piren? Gissar att det är den som åsyftas.Kön vid gaten spelar ju ingen roll. Står man väl i kön, även om man står sist (någon måste ju göra det) så kommer man med. Men om du överraskas av en allt för lång kö i passkontrollen så blir det stressigt.
Det finns väl även en passkontroll borta vid den piren? Gissar att det är den som åsyftas.
Men där är det värt att veta att man kan gå genom den kontroll som syns från loungen och sedan promenera bort till nya piren på "insidan". Så man kan dra nytta av köinfon även när man flyger där borta.