Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

Jag tänkte ta 1,5 veckas "steakation" (äta oxfile och entrecote) i Buenos Aires över påsk och ser följande alternativ:
1. Äta på restauranger. Vill någon ge riktlinjer vad fin oxfile/entrecote kostar (i lokal valuta) och vilka restauranger som rekommenderas 2023?
2. Bo på något ställe där jag kan tillaga köttet själv. Är det lätt att hitta bra kött, kan man typ gå in på argentinska Ica och fynda bra kött eller måste man besöka någon slaktare som ligger typ långt ute i förorten? Om jag har tillgång till grill, inte bör jag förvänta mig särskilt mycket regn i Buones Aires över påsk, eller? Är det lätt att hitta grillkol och det råder väl inte eldningsförbud där?
Andra tips?
 
Jag tänkte ta 1,5 veckas "steakation" (äta oxfile och entrecote) i Buenos Aires över påsk och ser följande alternativ:
1. Äta på restauranger. Vill någon ge riktlinjer vad fin oxfile/entrecote kostar (i lokal valuta) och vilka restauranger som rekommenderas 2023?
2. Bo på något ställe där jag kan tillaga köttet själv. Är det lätt att hitta bra kött, kan man typ gå in på argentinska Ica och fynda bra kött eller måste man besöka någon slaktare som ligger typ långt ute i förorten? Om jag har tillgång till grill, inte bör jag förvänta mig särskilt mycket regn i Buones Aires över påsk, eller? Är det lätt att hitta grillkol och det råder väl inte eldningsförbud där?
Andra tips?

1. Kolla 50 best restaurants latin america-listan och börja boka besöken redan nu. Asado-restauranger (parilla) finns också, tex Siga de vaca i Puero Maudero. Går på ca 200-300 kr att käka där (buffé).
2. Ja! Coto är en bra butikskedja. Om du hyr lägenhet, tex via Airbnb så kolla om det finns grill (asado) i huset. Väldigt många fastigheter har en gemensam rejäl grill uppe på takterassen eller på innergården. Det luktar alltid brand i stan pga detta, särskilt på söndgseftermiddagarna. Vra kol säljs överallt.
 

Agö

Medlem
Jag tänkte ta 1,5 veckas "steakation" (äta oxfile och entrecote) i Buenos Aires över påsk och ser följande alternativ:
1. Äta på restauranger. Vill någon ge riktlinjer vad fin oxfile/entrecote kostar (i lokal valuta) och vilka restauranger som rekommenderas 2023?
2. Bo på något ställe där jag kan tillaga köttet själv. Är det lätt att hitta bra kött, kan man typ gå in på argentinska Ica och fynda bra kött eller måste man besöka någon slaktare som ligger typ långt ute i förorten? Om jag har tillgång till grill, inte bör jag förvänta mig särskilt mycket regn i Buones Aires över påsk, eller? Är det lätt att hitta grillkol och det råder väl inte eldningsförbud där?
Andra tips?
Tror att @bnr och @flum har bra tips på p. 1.
 

bnr

Medlem
1. Äta på restauranger. Vill någon ge riktlinjer vad fin oxfile/entrecote kostar (i lokal valuta) och vilka restauranger som rekommenderas 2023?
Vår stay var inte jätte steak-heavy men vi var på Parrilla Don Julio som var... helt ok. Det höjs till skyarna av alla möjliga människor men för mig var det inte jättespeciellt. Kostade 6900 ARS för två pers, vill minnas att det säkert inkluderar en flaska vin.

I övrigt rekommenderas Chila som jag tyckte var grymt bra!
 
Ja, massor har hänt i stan. Kolla 50 best-listan. Den är uppdaterad i slutet av 2022. Tex berömda stället Tegui krusade under pandemin medans Mishiguene har öppnat bistro-filial för att överleva, som var kanonbra!
 
Mat i större butiker som Coto är fortfarande betydligt billigare än hemma. Ett bra paket med cotte för 30 kr och en flaska malbec för 40 spänn.
06d67db45b0ac3c67d342455dfb0a698.jpg

Det där var fin marmorering du hittade, själv har jag inte haft någon tur alls med entrecote. Detta är vad jag hittade på Coto:
Tomahawk.jpg


Även på restauranger har jag blivit besviken på entrecoten. Idag t ex åt jag på Hierro Parrilla San Telmo (rankas som bästa steakrestaurangen i Buenos Aires på Tripadvisor) och beställde Hierro Rib Eye Steak (Angus Black beef Marbling 6) och jag behövde nästan motorsåg för att äta den. Samma sak på Hierro Palermo (4,7 av 5 i betyg på google, med över 1450 omdömen) där jag beställde deras dry age entrecote, den var bara seg och smaklös, men de var i alla schyssta och gav mig 20% rabatt för att jag var missnöjd. Jag har även ätit vanlig entrecote på Santos Manjares (4,7 av 5 i betyg på google, med över 3500 omdömen) och Parrilla Cero5 (4,6 av 5 i betyg på google, med över 1400 omdömen) och dessa var väl lite bättre, men jag planerar absolut inte att gå dit igen och äta entrecote.

Dock verkar oxfilén hålla hög kvalité och är extremt prisvärd här.
 
Toppen