Senaste nytt

Apple Pay

Idag skulle jag betala/checka in via Nordic Choice-appen, som stöder Apple Pay inuti appen. Köpet nekades med mitt EB Amex Elite när jag använde Apple Pay. Att autentisera mig med FaceID gick fint, känslan jag fick var att transaktionen nekades. Exakt samma kort fungerade fint att betala med när jag knappade in kortuppgifterna för en "vanlig" betalning istället för Apple Pay. Kan transaktionen varit över en viss gräns? Vad är den i så fall?

Nej. Men de väljer ju att implementera den, och det här är ju allt annat än en välskött lansering.
Jag håller med om att det är lite rörigt och stökigt. Till Amex försvar vill jag ändå säga att det fungerar på alla ställen där Amex NFC fungerat tidigare, vilket tyvärr inte är på så många ställen.

Jag läste på annat forum att de saknar avtal för inlösen av NFC-betalningar med Nets som ska vara en stor betalväxel eller vad det heter. Det ska tydligen vara på gång och inte allt för långt in i framtiden. Om det stämmer eller inte vet jag ju dock inte, men det kanske finns lite hopp i alla fall.

Jag noterar också att Apple fortfarande inte listar Amex under listan över svenska partners på sin Apple Pay-sida (Apple Pay – Apple (SE)), så de kanske inte anser att Amex är färdiga ännu.

Hade jag jobbat med AmEx marknadsföring hade jag väntat med att slå på stora trumman, vilket man nu redan gjort. Låt de som hittar det ansluta sig och när fler avtal för NFC-betalning är på plats kan man köra igång med mer information i olika kanaler.

Som det är just nu är det ju inte helt hundra här i Sverige. I USA fungerade det dock mer eller mindre överallt med mitt svenska AmEx och Apple Pay. :)

Last edited:
Jag håller med om att det är lite rörigt och stökigt. Till Amex försvar vill jag ändå säga att det fungerar på alla ställen där Amex NFC fungerat tidigare, vilket tyvärr inte är på så många ställen.

Men nu fungerar det ju inte ens på samtliga ställen där kontaktlös betalning fungerar. Försökte utan framgång betala med telefonen på min lokala Ica Maxi i helgen men fick ge upp och ta fram kortet istället.

Men nu fungerar det ju inte ens på samtliga ställen där kontaktlös betalning fungerar. Försökte utan framgång betala med telefonen på min lokala Ica Maxi i helgen men fick ge upp och ta fram kortet istället.

Japp. På ett ICA fick jag till och med något meddelande i stil med ”Kortet accepteras inte här”. Kontaktlös funkade däremot.

Det här är katastrofalt skött av AmEx.

Handlade för strax över 3000 kr på ICA Maxi i helgen med Apple Watch utan att behöva knappa in kod, känns som framtiden det här! :D

Men nu fungerar det ju inte ens på samtliga ställen där kontaktlös betalning fungerar.
Okej, jag tar tillbaka mitt påstående och sällar mig till skaran av klagande :(
Känns inte det här väldigt likt rapporterna från när Amex lanserade kreditkorten förresten? Den gången var väl inte ”allt tekniskt” heller på plats vid lanseringen?

Toppen