Senaste nytt

Apple Pay

Nope... Det är knäpptyst på den fronten. Nordea har säkerligen fått en bra deal med ensamrätt under en viss period.

Jo, jag har pratat med någon som är insatt. Kortfattat är det så att Apple Pay kräver en uppgradering av infrastrukturen hos bankerna till en annan standard (något som amerikanska banker redan har). Nordea uppgraderade sin nyss och kunde därför hoppa på, st1 köpte nytt och Edenred uppgraderade sitt. Men Swedbank mfl har enorma system och är inte superpigga på att betala för den uppgraderingen. Samma gäller andra banker.

Samtidigt inser de att det kostar att ligga på topp, och att detta är något kunderna vill ha. Så vill får väl se vad som händer.

Jag har även svårt att se apple skulle vilja ge nordea ensamrätt. Jag råkar ha nordea men jag använder aldrig apple pay eftersom jag har ett amex jag vill använda. Jag har svårt att se att någon byter bank för att få möjlighet till apple pay och om de vill betala med mobilen så byter de hellre mobil till samsung.

Dock så hoppas jag att amex löser detta fort. Gärna coop också så att man inte behöver dra coop kortet före.

Förresten så såg jag att p automaterna vid danderyd sjukhus va bytta till såna där man kan betala med nfc. Vet någon om det är säkrare att betala med nfc än med magnetremsa. Tänker på skimmning.

NFC betalningar har i varje fall en beloppsgräns på oftast 200kr, vilket i varje fall kraftigt begränsar en eventuell skada. Betalningar med magnetremsa har inte alls samma beloppsbegränsning.

Jag tror beloppsgränsen gäller bara kontaktlös betalning med det fysiska kortet, för att slippa skriva in kod.
Har haft samsung pay och har handlat för över det beloppet...

Jag tror beloppsgränsen gäller bara kontaktlös betalning med det fysiska kortet, för att slippa skriva in kod.
Har haft samsung pay och har handlat för över det beloppet...
Jo, men nu var det NFC kontra magnetremsa, i min värld innefattar NFC mer än bara Samsung Pay och Apple Pay, utan istället måste avses "alla NFC kort". Att jämföra äpplen med äpplen, ger ju också att det borde vara NFC jämfört med magnetremsa, båda avser det fysiska kortet, eftersom risken för skimning var det som frågan gällde. Därav att beloppsgränsen blir aktuell.

NFC betalningar har i varje fall en beloppsgräns på oftast 200kr, vilket i varje fall kraftigt begränsar en eventuell skada.

Apple Pay har inte den beloppsgränsen, för du verifierar köpet med TouchID eller FaceID på en iPhone eller genom att ha låst upp din Apple Watch tidigare.

Toppen