Senaste nytt

Använder ni sömntabletter vid långflygningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

sembl

Medlem
Jag har alltid en burk insomningpiller med mig men har nog bara använt en tabell under alla dessa år. Köper ny burk när datum gått ut på CVS av bara vana. Jag använde pillret dessutom inte på flyg utan på båt till tallin där det blåste storm i 14 timmar till tallin och det gungade som bara den. Somnade som en stock och vaknade lagom till vi var framme utan några biverkningar.

Jag minns på en flygning till singapore där en tjej vaknade upp efter halva resan och behövde hjälp då hon mådde dåligt och ville kräkas. Min första fråga var om hon hade tagit sömntablett vilket hon hade och var även helt dissorienterad och började gråta. En halvliter vatten och lite kramar från mig och hon gjorde recovery utan att kräkas.
 

jth

Medlem
Hur upplevde du att melatonin fungerade? Var det lätt att ställa in, upplevde du några problem eller tyckte du det gick ganska bra att ändra dygnet med det?

Tja, det är inget undermedel och olika personer reagerar ju säkert annorlunda. Som agehall skrev så är det ju inget sömnmedel så det är inte så meningsfullt att ta det för att försöka somna om man inte redan är trött. Om jag tex flög till San Fransisco så brukade jag ta 1-2 tabletter när jag kommit fram till hotellet på kvällen och sedan sov jag rätt bra natten igenom, om jag sedan vaknade kl 3 på morgonen så tog jag en till och sedan gick det bra att sova fram till 7-tiden på morgonen. Detta gjorde dock inte att jetlagen försvann helt dagen efter men den blev klart mindre märkbar. Efter 1-2 dagar brukade jag vara ganska insynkad.
Nu har jag inte heller använt det på ett antal år då jag inte gör några (längre) arbetsrelaterade resor längre, men jag tror de eventuella riskerna är rätt små om man bara använder det då och då.
 

Svenska73

Medlem
Om jag reser utan barn tar jag en sömnpilla. Dock så var det mindre roligt när jag tog en Stilnoct efter att vi hade boardat, sedan fick vi gå av pga problem med flygplanet. Det var en utmaning för mig på flygplatsen efter det:) Nu tar jag bara efter att vi har lyft.
 

jsm

Medlem
Tja, det är inget undermedel och olika personer reagerar ju säkert annorlunda. Som agehall skrev så är det ju inget sömnmedel så det är inte så meningsfullt att ta det för att försöka somna om man inte redan är trött. Om jag tex flög till San Fransisco så brukade jag ta 1-2 tabletter när jag kommit fram till hotellet på kvällen och sedan sov jag rätt bra natten igenom, om jag sedan vaknade kl 3 på morgonen så tog jag en till och sedan gick det bra att sova fram till 7-tiden på morgonen. Detta gjorde dock inte att jetlagen försvann helt dagen efter men den blev klart mindre märkbar. Efter 1-2 dagar brukade jag vara ganska insynkad.
Nu har jag inte heller använt det på ett antal år då jag inte gör några (längre) arbetsrelaterade resor längre, men jag tror de eventuella riskerna är rätt små om man bara använder det då och då.

Håller med helt -- använd tabletterna (Melatonin) att komma i rytm väl på plats. På planet tycker jag inte det funkar speciellt bra, men när man väl ligger i en skön säng och håller på att vakna upp för tidigt (3-snåret) är de ovärderliga
 

FF#1

Medlem
Åker alltid en dag tidigare eller så om nått avancerat ska göras om det går.
Det är ju värdelös att försöka göra nått "smart" som förhandla med ett team av utvilade alerta individer på deras hemma plan om man är helt slut.
Så jag försöker att åka lite tidigare och tar en ledig dag eller i värsta fall får man jobba när man kommer fram om det är nått som är akut. På så sätt så slipper jag sömntabletter och stressen att inte kunna sova och rädslan att vara helt slut när man kommer fram.
 

Sofia

Medlem
Om man bara vill ha lite hjälp att då sa bort några timmar duger en vanlig receptfri antihistamintablett utmärkt. Inga biverkningar eller total bortdomning, och ingen fara att kombinera med alkohol om man så önskar :)
 

Sofia

Medlem
Usch, nu tycker jag att stämningen blev riktigt låg och tråkig. Tror att avsikten med tråden var att bara ha en öppen diskussion, inte att klanka ner på varandras eventuella intag av narkotikaklassade läkemedel etc. Snarare ett intresserad "hur gör ni?" än en skarp debatt. Jag kan ju givetvis ha missuppfattat det hela, men det är trist när man börjar kalla varandra olika tillmälen :(
 

Dr. Miles

Expert
Jag har städat tråden och tagit bort inlägg/svar med otrevlig ton. Idag är fullmåne, det kanske påverkar folks humor. :rolleyes:
Vänligen fortsätta diskutera om användning av sömntabletter på flyget och inte hoppa på varann med elaka kommentar. Det gäller för båda sidor. :)
 

Friskytten

Medlem
Lite officiell läsning saxat från Läkemedelsverket:
----------
Rekommendationer:

Vid insomningsbesvär rekommenderas ett sömnmedel med kort halveringstid såsom zaleplon, zolpidem, zopiklon eller triazolam.

Vid sömnsvårigheter med förkortad sömn, avbruten sömn eller för tidigt uppvaknande rekommenderas läkemedel som i största möjliga mån täcker den nödvändiga sömnperioden, till exempel zopiklon eller zolpidem.
------------
Jetlag

Vid snabba resor över flera tidszoner kommer dygnsrytmen i otakt med den lokala tiden. Tidsförskjutningen kan medföra insomningsproblem, sömnrubbningar och dagtrötthet – ett tillstånd som går under namnet jetlag. Vanligen kompenseras tidsskillnaden spontant inom en vecka, men det finns stora individuella skillnader i anpassningsförmågan.

Ljusbehandling av jetlag förekommer, men kräver kunskap om dygnsrytmreglering.

Melatonin används i viss utsträckning, men har inte undersökts tillräckligt i vetenskapliga studier, och kan därför inte rekommenderas för närvarande.
Vid korttidsresor över många tidszoner kan det vara enklast att behålla den ursprungliga dygnsrytmen och undvika starkt ljus under den tid av dygnet då man normalt skulle ha sovit.

--------------

Behandling av sömnsvårigheter - Läkemedelsverket / Medical Products Agency
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen