Senaste nytt

Använder ni sömntabletter vid långflygningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ACervin

Medlem
Jag ser inga risker med att ta en insomningstablett (även receptbelagda) vid enstaka tillfällen under långflygning. Förutsatt att man är mycket restriktiv med alkohol. Det finns beskrivet amnesi dvs komplett minnesförlust för de som kombinerat Rohypnol med alkohol (även i enstaka fall utan alkohol). Kombinationen kan också spä på den förlust av impulskontroll som alkoholen i sig ger. Det kan vara klokt att prova hemma först.

Melatonin är ju ett milt medel som höjer halten av ja just melatonin i blodet som sänker vakenhetsgraden. Min personliga erfarenhet är att en insomningstablett som Imovane är betydligt effektivare än en Melatonin tablett när det gäller att sova. Skall jag ta en insomningstablett avstår jag från alkohol. Vilket i praktiken innebär att det är flera år sedan sist. Tar hellre ett par glas vin.
 

agehall

Medlem
Jag har använt melatonin ganska länge. Det funkar bra om man är lite halvtrött men det är inget som får mig att somna om jag inte är lite trött från början. Därför har jag i praktiken inte tagit melatonin sista 2 åren - det är meningslöst om det inte gör att jag somnar oavsett hur trött jag är från början...

Sedan tycker jag man ska skilja på preparat som är till för insomning och regelrätta sömntabletter. Sömntabletter ha mer långverkande effekt och dessa skulle jag inte vilja använda ombord. Att ta en insomningstablett känns inte direkt farligt med tanke på de risker jag nämnde ovan. Å andra sidan så gör jag hellre som ACervin och tar ett par glas vin istället. Det brukar dessutom kunna få bättre effekt. ;)
 

taxvalp

Medlem
Nu kanske detta inte är rätt forum för att i detalj diskutera olika receptbelagda sömntabletter och dess förtjänster, men det kan vara värt att känna till att insomningstabletten Stilnoct (zolpidem) blir allt mer ifrågasatt.

Det finns flera rapporter om personer som efter att ha tagit Zolpidem, med eller utan alkohol, gjort de mest underliga saker och sedan inte minns händelserna. Den europeiska läkemedelsmyndigheten håller på med en utredning för att utvärdera om fördelarna med preparatet överväger nackdelarna och nya rekommendationer är att vänta framöver.

De intresserade kan läsa mer här: Läkartidningen - Zolpidem och rattfylleri

Läkartidningen - Utredning av zolpidems nytta och risker pågår
 

jth

Medlem
Det börjar nästan kännas lite olustigt när man diskuterar problem med att sova ombord och preparat som Rohypnol och Stilnoct dyker upp i tråden. Jag hoppas inte allt för många av mina medresenärer ombord mixtrar med sånt...
Jag använde dock melatonin förut när jag reste mer frekvent i jobbet, dock då sällan ombord utan mer för att justera dygnsrytmen när man väl är på plats. Det är inte så kul att gå på en kundmiddag andra kvällen och sitta och gäspa konstant...
 

kristerj

Medlem
Jag tar ibland en Stilnoct strax efter take-off, när jag åker hem från USA. Denna gör att jag somnar gott inom 30 minuter och sover ca 6-7 timmar. Ingen huvudvärk eller "hang-over". Detta gör att jag direkt kan jobba hela dagen när jag landat utan allt för mycket jetlag. Dricker ingen alkohol under flygningen, i samband med tabletten. Däremot har jag nog tagit i glas vin i loungen innan avgång, så jag har inte varit "spik nykter" men inte heller berusad.
Någon gång har jag vaknat under flygningen, och behövt gå på toaletten, så helt bortkopplad blir man inte. Nackdelen med alkohol är att man får huvudvärk, en kraftig törst och förmodligen inte heller kan köra bil efter ankomst.

Tror inte man ska vara överdrivet rädd för tabletten om man tar den någon enstaka gång. Går ju bra att testa med en halv tablett.

Kan tänka mig att Stilnoct har fått lite dåligt rykte p g a att en del tar flera stycken på en gång och blandar med rikligt alkoholintag, men då är man rätt långt från den tänkta användningen.
 

thh

Medlem
Det börjar nästan kännas lite olustigt när man diskuterar problem med att sova ombord och preparat som Rohypnol och Stilnoct dyker upp i tråden. Jag hoppas inte allt för många av mina medresenärer ombord mixtrar med sånt...
Jag använde dock melatonin förut när jag reste mer frekvent i jobbet, dock då sällan ombord utan mer för att justera dygnsrytmen när man väl är på plats. Det är inte så kul att gå på en kundmiddag andra kvällen och sitta och gäspa konstant...

Jag är relativt säker på att Rohypnol var ett skämt, och även om det inte används idag så används Flunitrzepam vilket fungerar ganska bra på uppvarvade människor där bensodiazepiner inte är tillräckligt långvariga. Vilket även är problemet med Flunitrazepam - du kommer troligen vakna upp och känna dig lite "bakfull" när du vaknar varför jag hoppas att användandet inte är för stort. Jag personligen hade kallat det uppriktigt sagt korkat att använda flunitrazepam för att man ville vara utvilad när man landade.

Hur upplevde du att melatonin fungerade? Var det lätt att ställa in, upplevde du några problem eller tyckte du det gick ganska bra att ändra dygnet med det?

När det gäller alkoholen som brukas och rekommenderas här inne fungerar det utmärkt för att somna. Men man sover sämre och känner sig mindre utvilad efteråt än utan, vilket kan vara värt att komma ihåg.
 

ACervin

Medlem
Några förtydliganden. Rohypnol var läkemedelföretaget Roche varumärke på Flunitrazepam. Rohypnol slutade marknadsföras i Sverige 2004, men det är alltså samma preparat som fortfarande säljs.

Jag delar thh uppfattning om alkohol, som ju ger välbefinnande känslor men som som är urindrivande vilket i sig kan störa sömnen och dessutom späder ytterligare på den uttorkningseffekt man får på långflygningar. Huvudvärk, torr i truten med lätt hjärtklappning på morgonkulan om man inte doserat vettigt. Varannan vatten tack!
 

Dr_Bkk

Medlem
Tar 7,5 mg Imovane till maten vid long haul. Somnar bra men inte djupt så man är väck.
Vaknar lätt vid kissbehovet som alltid inträder 3 timmar senare. Somnar lätt om igen
Inga biverkningar som trötthet länge efter o annat som tydligen Stilnoct ger. Har hört mycket om den pillan..
 

FF#1

Medlem
Tar själv inte några såna tabletter men som en kompis, kompis berättade: "Flyga 12h longhaul längst bak, inga problem.
Bara ta en valium och 2 glas vin så är man helt väck i sådär större delen av resan…" trevligt att få en sån som hänger över en som stolsgranne…

:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen