Senaste nytt

Använder du resebyrå? Varför, varför inte?

När jag hade ett jobb som innebar resande var jag tvungen att boka genom den upphandlade resebyrån. Dock skulle det ske via deras webbokning om man inte hade komplicerade routings . Alltid dyrare än att boka direkt (förutom en gång till Japan då det faktiskt fanns billigare biljetter där).

Dock fick vi veta att det fanns en ganska rejäl omsättningsbaserad kick-back på koncernnivå. Detta gladde förvisso bara koncernledningen, som fick kickback på att jag tvingades boka dyra biljetter, som min avdelning fick betala.

Surt, sa räven.

Jag reser aldrig i tjänsten utan endast privat. Ca 95% av mina resor bokas via resebyråer (eller biljettförmedlare, för de är inga riktiga resebyråer) och jag skulle uppskatta att jag sparar 5000-10000 kr årligen på det. Men visst, så fort det blir ändrade flygtider eller inställt flyg blir det strul och då ångrar man att man inte bokade direkt hos flygbolaget.

Jag förstår att det blir jobbigt för experter som ni, tex @Carl och @johhenrik ! Uppskattar era svar. Väldigt mkt. Svårt att slå besparing på 10 tkr men kom ihåg att CWT förmodligen har targets hos både flygbolagen, GDS och betalprogram för att behålla sina rabatter och incentives som oftast delas med företaget du är anställd på. Bokar du själv så går ju denna helt under radarn så att säga. Vissa travel mngmt byråer har dessutom välutvecklade IT system som håller koll på resenärerna åt sina uppdragsgivare. Vid olyckor, stängda resrutter etc så har de lätt att nå den som är ute o reser om biljetten är bokad som det föreskrivs och samtliga garantier, försäkringar är giltiga. I ett försäkringsärende i företagsresesammanhang så är 10 tkr inte mkt...
Jag är dock fascinerad av att man lägger ner så mkt egen tid på att hitta alternativen själv och har förståelse för det. Detta är något att ta fasta på för oss.

Jag åker oftast ut ganska tidigt på morgonen och hem på kvällen och har sällan övernattning. Då tar det inte speciellt lång tid att söka på SAS.se vilka jag oftast reser med. Mao jag lägger inte ner speciellt mycket tid på research :)
Frågan är om du kommer få en korrekt bild av din undersökning här på bc.se? Tror inte att vi representerar genomsnittet, ens bland affärsresenärer

Frågan är om du kommer få en korrekt bild av din undersökning här på bc.se? Tror inte att vi representerar genomsnittet, ens bland affärsresenärer
Nej, det ger ju bara en bild av hur vi här resonerar. Och egentligen bara en bild av oss som är aktiva. Det är ju också 99% läsare här som oftast inte säger något. Men, jag tror vi är ett bra bollplank. Vi kan ofta se problem som andra kanske inte tänker på eller ens inser är ett problem.

Vi kanske inte representerar genomsnittet av affärsresenärer men kanske genomsnittet av de affärsresenärer som bokar sina biljetter själva.

Själv måste jag använda resebyrå för oftast så reser jag på sjömansbiljetter och dom kan man inte boka själv. Jag har till skillnad från många andra här inte haft några problem med att boka via min resebyrå.

Iofs så håller jag koll på det mesta själv, avgångar, rutter, bokningsklasser osv. men sen så är min resebyrå enligt min åsikt kompetent.

När jag hade ett jobb som innebar resande var jag tvungen att boka genom den upphandlade resebyrån. Dock skulle det ske via deras webbokning om man inte hade komplicerade routings . Alltid dyrare än att boka direkt (förutom en gång till Japan då det faktiskt fanns billigare biljetter där).

Dock fick vi veta att det fanns en ganska rejäl omsättningsbaserad kick-back på koncernnivå. Detta gladde förvisso bara koncernledningen, som fick kickback på att jag tvingades boka dyra biljetter, som min avdelning fick betala.

Surt, sa räven.
Det där känner jag igen...
Ganska frustrerande att köpa dyra biljetter för att det skall komma kick back på helt annat ställe i koncernen.

Toppen