Senaste nytt

Antalet medlemmar hos olika flygbonusprogram

Hör ofta att många oroar sig för det höga antalet som kvalificerar sig till sin status genom kreditkort istället för att flyga. Det förstår jag inte riktigt. De som får merparten av sina poäng från annat än att flyga trängs ju inte i loungerna och i fast track. Det är väl i så fall de som flyger mycket som är till belastning för systemet?
Ja, sett till varje individ. Men tittar du på den stora massan av folk som knappt får ihop till ett EBG trots två kreditkort så kan man nog räkna med att X% av dem är ute och flyger hela tiden och de tar plats (både fysiskt och förmånsmässigt). Så det gör fortfarande att det är fler som trängs och har förmåner.

Hör ofta att många oroar sig för det höga antalet som kvalificerar sig till sin status genom kreditkort istället för att flyga. Det förstår jag inte riktigt. De som får merparten av sina poäng från annat än att flyga trängs ju inte i loungerna och i fast track. Det är väl i så fall de som flyger mycket som är till belastning för systemet?

Precis, anledningen till att det blir mer och mer folk i loungerna är ju helt enkelt att allt fler flyger allt mer, bara att titta på passagerarstatistiken på ARN, GOT eller CPH och jämföra med 10 eller tom 5 år sedan för att se explosionen. Kreditkortsguld, cornflakespaketguld som Aegean eller hobbyflygare i största allmänhet tror jag utgör en försumbar andel i det stora hela, även om man kan få ett annat intryck om man hänger på ett entusiastforum som detta.

Ja vi som är ute och flyger en del ser ju med egna ögon hur många statuspax det är nuförtiden!

Det är ju upp till SAS men förstår faktiskt inte varför de inte uppgraderar det meningslösa silverkortet. Kanske 20-25k poänggräns men med lite förmåner som businesslounge och statusbonus som tidigare. Lite högre krav till EBG/EBD än idag. Resultatet blir mindre trängsel i *G fast track/lounge men samtidigt lojalitet från fler tror jag med riktiga förmåner till silver. 25-50-100K/segment gränser kanske vore något?

Last edited:
Fast fler personer i fast-track och lounger är väl inget problem så länge kapaciteten finns så inte upplevelsen förändras vilket är ett problem på Arlanda då flygplatsen är extremt känslig för peak-tiderna och där emellan händer inte lika mycket. Borde gå att lösa det där med större lounger alternativt extra lounger som bara är öppna under peak-tiderna. Fast track borde inte heller vara så svårt, bara att upplåta fler kontroller. Ökar flygningarna generellt får man väl bygga ut med fler kontroller med det är som vanligt en kostnadsavvägning gentemot nyttjande då graden är högst ojämn under dagen och året.

Absolut är det möjligt. En utbyggnad är då självklart ett alternativ. Högst troligt att SAS räknat på detta och att ändrade poängupptjäningen balanserar det bättre i framtiden.

Ja vi som är ute och flyger en del ser ju med egna ögon hur många statuspax det är nuförtiden!

Det är ju upp till SAS men förstår faktiskt inte varför de inte uppgraderar det meningslösa silverkortet. Kanske 20-25k poänggräns men med lite förmåner som businesslounge och statusbonus som tidigare. Lite högre krav till EBG/EBD än idag. Resultatet blir mindre trängsel i *G fast track/lounge men samtidigt lojalitet från fler tror jag med riktiga förmåner till silver. 25-50-100K/segment gränser kanske vore något?

Eller gör en LH och ger lounge vid Silver och sedan höj silvergränsen till 30 000 och Guld till 75 000 och Diamond till 110 000 och förbättra Diamond förmånerna.

Om man nu får sitt guldkort i ett flingpaket och flyger bara sex legs per år, då kommer man ju bara besöka loungen på sin hemmabas maximalt tre gånger. Dessutom kanske oftast i anslutning till helger och semester. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna belasta loungerna speciellt mycket. Anledningen till att silver kan få tillgång till business lounge under semester är ju att de då är relativt glest använda. Inbillar mig att de flesta som befinner sig i lounge under arbetsvecka är de som flyger ofta och skulle flyga ihop sin status även om kreditkorten inte gav baspoäng. Nu är detta givetvis antaganden från min sida men får man bara tillgång till någorlunda hyfsat precisa siffror så är det ju lätt att räkna på.

Tilläggas bör att jag själv inte använder något kort från SAS utan flyger ihop allt jag tjänar under ett år. Min åsikt i frågan är sålunda inte partisk.

Uppgifterna om EB fanns i SAS årsredovisning förut, har inte läst årsredovisningen de senaste 5 åren.
Precis. Jag tror 2012 var sista årsredovisningen som innehöll denna information.

Då var det 74 000 guldmedlemmar och 125 000 silvermedlemmar på totalt antal 2,9 miljoner. 2,5 % med guld således.

upload_2018-10-8_10-49-24.png

https://bolagsfakta.se/sites/bolagsfakta.se/files/SAS_jan-okt_2012.pdf

Toppen