agehall
Medlem
Om man nu får sitt guldkort i ett flingpaket och flyger bara sex legs per år, då kommer man ju bara besöka loungen på sin hemmabas maximalt tre gånger. Dessutom kanske oftast i anslutning till helger och semester. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna belasta loungerna speciellt mycket. Anledningen till att silver kan få tillgång till business lounge under semester är ju att de då är relativt glest använda. Inbillar mig att de flesta som befinner sig i lounge under arbetsvecka är de som flyger ofta och skulle flyga ihop sin status även om kreditkorten inte gav baspoäng. Nu är detta givetvis antaganden från min sida men får man bara tillgång till någorlunda hyfsat precisa siffror så är det ju lätt att räkna på.
Tilläggas bör att jag själv inte använder något kort från SAS utan flyger ihop allt jag tjänar under ett år. Min åsikt i frågan är sålunda inte partisk.
Jag vet inte hur jag ska förklara detta så det blir begripligt, men jag försöker.
Säg att alla frekventa resenärer reser en T/R i veckan, dvs två segment. Det ger belastning X på alla tjänster (lounge, fasttrack businessincheckning etc).
Om nu ett stort antal resenärer får sitt EBG i ett cornflakes-paket, dvs med två kreditkort och en väl vald milagerun, så kommer den enskilde sådana resenären inte generera speciellt mycket mer belastning på ett helt år eftersom denne är i loungen väldigt sällan, säg 5 gånger.
Betänk dock att om 10 personer är sådana sällanresenärer, så har vi helt plötsligt ökat på belastningen på alla tjänster med lika mycket som 1 frekvent resenär. Om antalet av dessa sällanresenärer växer, så blir den ökade belastningen inte obefintlig en godtycklig dag och om vi pratar peak-tider så kan det bli väldigt stor skillnad.
Nu är alla mina siffror helt tagna ur luften så fäst inte så mycket vikt vid de exakta siffrorna, men principen är det inget fel på. Sedan kan man diskutera om de som reser ofta reser samma tider som sällanresenärer, men jag tror det blir en väldigt svår diskussion att komma framåt i för oss som inte har faktiskt underlag för det. Min erfarenhet är dock att det väldigt ofta är väldigt fullt i SAS lounger och väldigt ofta uppfattar jag det som att det är ganska ovana resenärer som man stöter på och jag har svårt att tolka det på annat sätt än att de reser väldigt lite.