Senaste nytt

Antalet medlemmar hos olika flygbonusprogram

Om man nu får sitt guldkort i ett flingpaket och flyger bara sex legs per år, då kommer man ju bara besöka loungen på sin hemmabas maximalt tre gånger. Dessutom kanske oftast i anslutning till helger och semester. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna belasta loungerna speciellt mycket. Anledningen till att silver kan få tillgång till business lounge under semester är ju att de då är relativt glest använda. Inbillar mig att de flesta som befinner sig i lounge under arbetsvecka är de som flyger ofta och skulle flyga ihop sin status även om kreditkorten inte gav baspoäng. Nu är detta givetvis antaganden från min sida men får man bara tillgång till någorlunda hyfsat precisa siffror så är det ju lätt att räkna på.

Tilläggas bör att jag själv inte använder något kort från SAS utan flyger ihop allt jag tjänar under ett år. Min åsikt i frågan är sålunda inte partisk.

Jag vet inte hur jag ska förklara detta så det blir begripligt, men jag försöker.

Säg att alla frekventa resenärer reser en T/R i veckan, dvs två segment. Det ger belastning X på alla tjänster (lounge, fasttrack businessincheckning etc).

Om nu ett stort antal resenärer får sitt EBG i ett cornflakes-paket, dvs med två kreditkort och en väl vald milagerun, så kommer den enskilde sådana resenären inte generera speciellt mycket mer belastning på ett helt år eftersom denne är i loungen väldigt sällan, säg 5 gånger.

Betänk dock att om 10 personer är sådana sällanresenärer, så har vi helt plötsligt ökat på belastningen på alla tjänster med lika mycket som 1 frekvent resenär. Om antalet av dessa sällanresenärer växer, så blir den ökade belastningen inte obefintlig en godtycklig dag och om vi pratar peak-tider så kan det bli väldigt stor skillnad.

Nu är alla mina siffror helt tagna ur luften så fäst inte så mycket vikt vid de exakta siffrorna, men principen är det inget fel på. Sedan kan man diskutera om de som reser ofta reser samma tider som sällanresenärer, men jag tror det blir en väldigt svår diskussion att komma framåt i för oss som inte har faktiskt underlag för det. Min erfarenhet är dock att det väldigt ofta är väldigt fullt i SAS lounger och väldigt ofta uppfattar jag det som att det är ganska ovana resenärer som man stöter på och jag har svårt att tolka det på annat sätt än att de reser väldigt lite.

Jag vet inte hur jag ska förklara detta så det blir begripligt, men jag försöker.

Säg att alla frekventa resenärer reser en T/R i veckan, dvs två segment. Det ger belastning X på alla tjänster (lounge, fasttrack businessincheckning etc).

Om nu ett stort antal resenärer får sitt EBG i ett cornflakes-paket, dvs med två kreditkort och en väl vald milagerun, så kommer den enskilde sådana resenären inte generera speciellt mycket mer belastning på ett helt år eftersom denne är i loungen väldigt sällan, säg 5 gånger.

Betänk dock att om 10 personer är sådana sällanresenärer, så har vi helt plötsligt ökat på belastningen på alla tjänster med lika mycket som 1 frekvent resenär.

Jag köper mer eller mindre att tio sällanresenärer motsvarar en frekvent resenär i belastning, om inte annat så för enkelhetens skull. Det jag inte alls köper är att det är ett stort antal som får sitt EBG utan att resa mycket - då krävs det nämligen en ganska entusiastisk och faktiskt irrationell inställning (dvs man behöver egentligen inte kortet) för att med ett mileage/segment run nå guld. Jag har inte träffat på denna inställning, eller ens förståelse för den, någonstans utanför flygresenärsforum som detta.

Jag tror att ditt intryck av fler ovana resenärer stämmer, men minst lika gärna kan förklaras av att det faktiskt finns allt fler frekventa resenärer och att en viss del av dessa rimligtvis är nybörjare även om de flyger ofta. En ytterligare specialförklaring som gäller just SAS (utom i guldloungerna) är ju kategorin Plus som i princip vem som helst kan kosta på sig.

Admin kan gärna få flytta dessa inlägg till rätt tråd så vi kan fortsätta diskussionen. :)

Är helt med på ditt resonemang @agehall, så har jag också tänkt. Är ändå relativt övertygad om att dessa sällanresenärer befinner sig i loungerna på lite andra tider än tjänsteresande. Framförallt fredag kväll, lördagar och söndagar samt övriga helger och under semestrar.

Jag tror att ditt intryck av fler ovana resenärer stämmer, men minst lika gärna kan förklaras av att det faktiskt finns allt fler frekventa resenärer och att en viss del av dessa rimligtvis är nybörjare även om de flyger ofta. En ytterligare specialförklaring som gäller just SAS (utom i guldloungerna) är ju kategorin Plus som i princip vem som helst kan kosta på sig.
Jag pratar uteslutande om guldloungerna och jag finner det svårt att tro att så pass många som jag tycker mig se verkligen är nykläckta EBG. Snarare är det nog folk i kategorin som reser sällan i tjänsten men når EBG med kreditkorten man ser.

Jag pratar uteslutande om guldloungerna och jag finner det svårt att tro att så pass många som jag tycker mig se verkligen är nykläckta EBG. Snarare är det nog folk i kategorin som reser sällan i tjänsten men når EBG med kreditkorten man ser.

Fast visst är det så att man åtminstone måste se sig själv som frekvent eller i alla fall intresserad flygresenär för att överväga att skaffa korten ifråga? Jag vet inte själv för jag kan ingenting om de där korten, men det känns intuitivt som/brukar vara så att "specialkort" som är kopplade till flygbolag eller annat, har nackdelar jämfört med generella kort. Blir gråzon och offtopic detta, men försöker få en uppfattning om ifall det är många som flyger 20 000 miles eller mindre per år i guldloungerna. Det låter konstigt för mig men kanska kan vara så om om kortvillkoren är bra även för sällanflygare.

Fast visst är det så att man åtminstone måste se sig själv som frekvent eller i alla fall intresserad flygresenär för att överväga att skaffa korten ifråga?
Problemet är de som är intresserade men inte flyger tillräckligt mycket. Det är en ganska stor grupp - det har vi ju märkt bara på reaktionerna på SAS ändringar av intjäning i Go. För många av oss kvittar statuspoängen man får men för många skulle det inte ens finnas på kartan att nå EBG om man inte hade dem.

Precis. Jag tror 2012 var sista årsredovisningen som innehöll denna information.

Då var det 74 000 guldmedlemmar och 125 000 silvermedlemmar på totalt antal 2,9 miljoner. 2,5 % med guld således.

Visa bifogad bild 80267
https://bolagsfakta.se/sites/bolagsfakta.se/files/SAS_jan-okt_2012.pdf

Kikade lite längre tillbaks och ser att de låg på 4% guld 1998, redan 2005 var det dock nedpressat till 2%. Skulle tro att vi är uppe i över 5% idag men att SAS tänker annorlunda kring exklusivitet och mer kring bekvämlighet för en större massa. Svårare är ju att relatera siffrorna till hur många EB-konton som faktiskt är aktiva, och tar man bara med dessa är ju procentsatsen rimligtvis mycket högre. Jag har t ex 4 konton till övriga familj som inte sett aktivitet sedan familjekontot avskaffades.

Skulle tro att vi är uppe i över 5% idag
Fel tänkt av mig, läste just att Eurobonus ökade medlemsantalet med 1.5 miljoner mellan 2014 och 2017 samtidigt som t ex uttaget av bonusresor knappt ökade i antal medans "revenue from sold points" ökade rejält. Så det har nog tillkommit en hel del aldrigresande i programmet. Procenten guld bör m a o ha minskat totalt.

Källa
SAS Fact Book – SAS

Fel tänkt av mig, läste just att Eurobonus ökade medlemsantalet med 1.5 miljoner mellan 2014 och 2017 samtidigt som t ex uttaget av bonusresor knappt ökade i antal medans "revenue from sold points" ökade rejält. Så det har nog tillkommit en hel del aldrigresande i programmet. Procenten guld bör m a o ha minskat totalt.

Källa
SAS Fact Book – SAS

Det här tycker jag är ganska intressant

Approximately 2 million individuals in Scandinavia make more than five return flights per year. These individuals make up about 60-70% of the total spend on air traveling originating within Scandinavia. This segment is what we have defined as the ‘frequent travelers’.

Det här tycker jag är ganska intressant

Approximately 2 million individuals in Scandinavia make more than five return flights per year. These individuals make up about 60-70% of the total spend on air traveling originating within Scandinavia. This segment is what we have defined as the ‘frequent travelers’.
Det går nog inte att få tydligare svart-på-vitt att frequent-traveller är ett helt annat begrepp i dag än för 10 år sedan. Volymen pengar kommer inte från ett litet antal topp-resenärer utan från ett stort antal mellan-resenärer. Lojalitet i den gruppen är alltså en helt avgörande faktor i ett lojalitetsprogram.

Toppen